تاریخ خبر : 1398/10/16 تعداد بازدید : 1234


مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌ زبان: روش‌ها و موانع پیش رو

مهاجرت پدیده‌ای شایع و رو به گسترش در شرایط کنونی است، بسیاری برای رفاه و یا کار و تحصیلات کشور را ترک می‌گویند و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، روند مهاجرت در سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی افزایش‌ پیدا کرده و یکی از فرم‌های آن، مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌ زبان است.

از آنجا که یادگیری زبان انگلیسی معمولا برای بسیاری از ما کار راحت‌تری است، بیشتر متقاضیان، یکی از کشورهای انگلیسی زبان را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

در این نوشته تلاش کرده‌ایم به صورت کلی به روش‌های مختلف مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان پرداخته و نکات مثبت و منفی هر یک از روش‌ها را بررسی کنیم.

روش‌های متعددی برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان وجود دارد. بسته به سیاست‌های مهاجرپذیری هر کشور، گرفتن پذیرش یا اقامت در آن ممکن است آسان یا دشوار باشد. با توجه به شرایط فعلی، مهاجرت به کشورهای با نرخ پایین رشد جمعیت و جویای نیروی کار (مثل کانادا) معمولا آسان‌تر است. اگر هنوز کشور خاصی را به عنوان مقصد خود انتخاب نکرده‌اید، بهتر است قبل از هر اقدامی با وکیل خود مشورت کنید!

مهاجرت از طریق تحصیل

مهاجرت از راه تحصیل، معمول‌ترین روش برای اقدام به مهاجرت برای دانشجویان است. مهاجرت تحصیلی معمولا از دو راه انجام می‌شود:

مهاجرت برای تحصیل در کالج (کارشناسی)

در روش اول شما ابتدا با مکاتبه با یکی از دانشگاه‌ها و پرداخت قسمتی از شهریه می‌توانید به‌ نوعی پذیرش در رشته‌ مورد علاقه‌تان را بگیرید. البته در بعضی از دانشگاه‌ها، این پذیرش مشروط به به گذراندن دورهٔ مقدماتی است.

این روش، مناسب کسانی است که تحصیلات دوره متوسطه خود را تازه به پایان رسانده و می‌خواهند دانشگاه رفتن را در یک کشور خارجی شروع کنند. البته بسیاری از افرادی که یک مدرک دانشگاهی دارند هم گاهی ترجیح می‌دهند تحصیل در دانشگاه را از ابتدای راه شروع کرده و مدرک کارشناسی خود را دوباره بگیرند.

 

یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ پذیرش برای دانشگاه‌ها، سطح زبان انگلیسی و نمره‌آیلتس،تافل یا PTEشما است که قبل از اپلای کردن حتما باید برای گرفتن آن اقدام کنید.

بعد از گرفتن پذیرش، می‌توانید مراحل اخذ ویزا که شامل درخواست و پذیرش و بیمه و … است را انجام داده و بعد از دریافت ویزا، در موعد مقرر در دانشگاه حضور پیدا کنید.

برای آنکه بدانید کدام مدرک زبان انگلیسی برای شما مناسب‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم با دانشگاه مورد نظر یا با وکیل خود صحبت کرده تا هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی مشخص شود. پس از آن ما هم قادر خواهیم بود به شما بگوییم به کدام منابع آموزش زبان انگلیسی نیاز داشته،تا رسیدن به هدف خود چقدر فاصله دارید و برای رسیدن به آن هدف در چه کلاس‌هایی باید شرکت کنید.

مهاجرت برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد یا دکترا)

این روش کمی سخت‌ تر از حالت قبلی است. یکی از دلایل اصلی این موضوع، قابل قبول نبودن بعضی از مدارک دانشگاهی صادر شده در ایران است (بعضی از دانشگاه‌های خارجی هم ممکن است فقط تعدادی از واحدهای گذرانده شده را نپذیرند و به جای آنها برای شما کلاس‌های جایگزین برگزار کنند). البته معمولا سختی اصلی پذیرش در چنین مواردی وقتی است که شما مایل باشید از تحصیل رایگان بهره ببرید که در این صورت، شما با ارسال رزومهٔ شخصی خود که شامل مقالات و کارهای تحقیقاتی شما و توصیه‌نامه‌ از طرف استادان شما است، می‌توانید به گرفتن پذیرش امیدوارتر باشید.

برای این نوع مهاجرت، علاوه بر وضعیت زبان شما (نمره آیلتس یا تافل)، وضعیت تحصیلی شما هم اهمیت فراوانی دارد. باید کارهای مربوط به گرفتن ریز نمرات و ترجمه مدارک را با دقت انجام داده و بعد از ارسال مدارک و اخذ پذیرش، اقدامات مربوط به ویزا را انجام دهید. نکته اصلی این است که باید صبور بوده و با دانشگاه‌های فراوانی در ارتباط باشید تا در نهایت به نتیجه مورد نظر خود برسید.

در مرحله کارشناسی ارشد، معمولاً فاند یا کمک‌ هزینهٔ تحصیل مگر در موارد خاص به دانشجو تخصیص پیدا نمی‌کند اما دانشجوهای مقطع دکترا عموماً فاند دریافت می‌کنند.

مهاجرت از طریق کار

مهاجرت از طریق کار، بیشتر نیاز به تخصص دارد و این تخصص عموماً باید مورد تأیید و مورد نیاز کشور مقصد باشد. باید قبل از هرگونه اقدام، تخصص‌ها و نیازهای شرکت‌ها را شناسایی کنید، مطابق با آنها درخواست کار دهید و رزومهٔ خود را ارسال کنید.

کشورهایی مثل کانادا یا آلمان که نیاز جدی‌تری به نیروی کار دارند، معمولا در وبسایت‌های خود دقیقا قید می‌کنند به چه نوع تخصص‌هایی نیاز دارند و ترجیح می‌دهند نیروی کار مورد نظر آنها در چه سنی باشند.

اگر برای درخواست کار یا پروژهٔ تحقیقاتی در یک شرکت معتبر در این کشورها اقدام می‌کنید، رزومه و تخصص شما برای آن‌ها مشخص می‌کند که آیا به شما نیاز دارند یا خیر. پس سعی کنید در ترجمهٔ انگلیسی رزومهٔ خود دقت کنید.

مهم است که در ترجمه رزومه خود اصول دستوری و نگارشی خاص رزومه نویسی را رعایت کرده باشید. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم چند قالب‌ (Template) مربوط به رزومه‌های انگلیسی در اینترنت پیدا کرده و در نوشتن درباره خود و مهارت‌هایتان از یک فرد متخصص مثل استادتان کمک بگیرید.

در این نوع مهاجرت هم تسلط شما بر زبان انگلیسی جزو موارد مهمی است که باید در رزومه شما دیده شود. به‌ طور کلی، در نظر داشته باشید که حتی اگر بخواهید به کشوری غیر انگلیسی هم سفر کنید باید انگلیسی را در حد قابل قبولی (حداقل متوسط یا B1) بلد باشید تا بتوانید ارتباط برقرار کنید.در صورت تأیید رزومه شما و ارسال برگهٔ دعوت‌نامه از شرکت، شما می‌توانید اقدام به دریافت ویزای کاری کنید. مراحل این ویزا اندکی با ویزای دانشجویی متفاوت است و پیشنهاد می‌کنیم از طریق وکیل یا نمایندهٔ خود در یک موسسهٔ معتبر اقدام کنید.

خبر خوب این است که این نوع مهاجرت معمولا به سطح بالایی از زبان انگلیسی نیاز نداشته و همین که بتوانید ارتباطات روزمره خود را به زبان انگلیسی برقرار کرده و متناسب با محیط کاری خود انگلیسی صحبت کنید، از نظر شرکت‌ها هم قابل قبول خواهید بود مگر آنکه زمینه کاری شما بسیار تخصصی بوده و نیاز به انجام پروژه‌های علمی و تهیه گزارش داشته باشد.

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری روش دیگری برای مهاجرت است، در این نوع، شما نقش یک کارآفرین را در کشور مقصد خواهید داشت، یعنی با سرمایه‌گذاری یک مبلغ که معمولاً در کشورهای مختلف متفاوت است اقدام به مهاجرت می‌کنید. این مهاجرت در صورتی تأیید می‌شود که کشور مقصد سرمایه‌گذاری شما را تأیید کند.

بعد از اقدام قانونی، واریز مبالغ و تأیید آن و تخصیص ویزا و مراحل اخذ آن از سفارت، شما قادر خواهید بود تا به کشور مقصد مهاجرت کنید.

ناگفته پیداست که برای هر نفری که همراه شما مهاجرت می‌کند مبلغی دریافت می‌شود. داشتن یک برنامه کسب و کار (Business Plan) تدوین‌شده به زبان انگلیسی از ملزومات مهاجرت به این روش است.

چند روش دیگر مهاجرت:

چند روش دیگر برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان وجود دارد که به ترتیب آن‌ها را در اینجا می‌آوریم و توضیحاتی برای آن‌ها ارائه می‌دهیم.

** مهاجرت از طریق ازدواج

در این روش، ازدواج با یک شهروند مقیم کشورهای انگلیسی‌زبان می‌تواند مراحل اخذ ویزا و اقامت را به‌طور کامل پوشش دهد. ازدواج با یک شهروند مقیم به این معناست که کشور میزبان برای شما جایی برای اقامت تأمین کرده است.

** مهاجرت از طریق پناهندگی

این روش به‌ طورکلی پیشنهاد نمی‌شود. مراحل اخذ ویزا و اقامت از طریق پناهندگی بسیار سخت و نفس‌گیر بوده و نیاز به خطر کردن و زندگی در شرایط دشوار دارد. پناهندگی معمولا آخرین راه پیش رو است و به همین خاطر، درباره آن صحبتی نخواهیم کرد.

** مهاجرت از طریق کار پیمانی

در این روش مهاجرت، معمولاً کارفرمایانی که شغل‌های نسبتاً سخت نظیر کشاورزی و دامداری و … دارند شرط اخذ ویزای اقامتی را برای قبول شغل می‌گذارند و زمان اعتبار ویزا بسته به همکاری کارفرما با شخص مهاجر متغیر است.

موانع و مشکلات مهاجرت به یک کشور خارجی

مهاجرت به یک کشور خارجی، یعنی ترک هر چیزی که آنچه شما در اینجا ساخته‌اید و دوست دارید، و شروع کردن همه چیز از ابتدا.

این مهاجرت ممکن است اثرات زیادی بر نحوهٔ کار و نگرش شما داشته باشد. موانعی که عموماً در فرایند مهاجرت به وجود می‌آیند عبارت‌اند از:

۱ – سوابق:

سابقهٔ شما می‌تواند تأثیری زیادی بر پذیرفته شدن و یا عدم پذیرش در کشور مقصد داشته باشد، سوءسابقه در مراحل اخذ و تخصیص ویزا هم جزو مواردی است که معمولاً فرایند پذیرش شما را سخت‌تر می‌کند.

 

– عدم تخصص:

تخصص در حرفه و رشتهٔ تحصیلی مهم‌ترین ملاک پذیرش است، از دلایلی که بسیاری از متقاضیان به این شیوه‌ها رد می‌شوند رزومهٔ ناقض و ناکارآمد آنهاست.

۳ – زبان انگلیسی:

یادگیری زبان انگلیسی اصل اساسی است، اگر شما نتوانید آنجا با افراد ارتباط برقرار کنید عملاً قادر به انجام هیچ کارن نخواهید بود، به همین دلیل یکی از شرایط سفت‌وسخت مهاجرت  یادگیری زبان انگلیسی و داشتن نمرات مورد قبول درآزمون های بین المللی است.

۴ – جنبه‌های رفتاری:

رفتار صحیح و حرفه‌ای، رعایت ادب و اخلاق معاشرت و هم‌زیستی از مواردی است که مخصوصاً در مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان در اروپا بسیار موردتوجه است. این موارد در برخی مواقع باعث دیپورت کلی فرد نیز شده‌اند.

در انتها…

مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان سختی‌های خاص خود را دارد، شیوه‌های قانونی متعددی وجود دارد که می‌توان به مهاجرت از طریق کار و سرمایه‌گذاری و تحصیل را نام برد. این روش‌ها، روش‌هایی معمولی هستند که هر کدام هم مراحل خاص خود رادارند.

مراحل اخذ ویزا و اقامت معمولاً در روش‌های مختلف مشابه‌اند فقط اندکی تغییرات دارند که بسته به نوع مهاجرت میزان هزینه و روش دریافت آن‌ها متفاوت است.

در نظر داشته باشید قبل از اقدام ، زبان انگلیسی خود را تا سطح خوبی بالا ببرید تا بتوانید در آزمون‌های آیلتس و تافل نمرات خواسته‌ شده توسط کشور مقصد را کسب کنید.

به زودی با جزئیات بیشتری به بحث مهاجرت به کشورهای مختلف خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری