تاریخ خبر : 1398/10/16 تعداد بازدید : 1121


Paraphrasing (به بیان دیگر گفتن) یکی از مهارت های ضروری آیتلس

Paraphrasing به معنی باز نویسی یک عبارت یا جمله است به گونه ای که همان معنی را بدهد. یکی از مهم ترین مهارت هایی که باید قبل از آزمون آیلتس فراگرفته شود، Paraphrasing است که مهم ترین المان برای writing و speaking می باشد و هم چنین در آزمون reading  و listening هم به شما کمک می کند. به عبارت دیگر اگر شما Paraphrasing را بلد باشید، به احتمال زیاد به نمره ای که لازم دارید خواهید رسید. پروسه های ذهنی نیز مستلزم Paraphrasing است که به شما قدرت درک کامل سوال را می دهد، و این یکی از دلایلی است که من به دانش آموزان می گویم که قبل از جواب دادن در قسمت writing ابتدا سوال را paraphrase کنند.

بیایید نگاهی به یک مثال بیاندازیم.

Example: Paraphrasing is one of the most important skills to learn before doing your IELTS test.

Paraphrased: Prior to taking the IELTS test, mastering paraphrasing is one of the most crucial things to do.

همانطور که می بینید، جمله دوم(جمله paraphrase شده) از مترادف هایی برای عوض کردن لغات استفاده کرده است، به عنوان مثال از crucial به جای important و از prior به جای before استفاده کرده است و هم چنین با گذاشتن mastering   paraphrasing به جای Paraphrasing is one of the most important skills گرامر جمله را تغییر داده است. شما هم چنین می توانید چینش کلمات را عوض کنید.

در ادامه به سه روش اصلی که برای Paraphrasing در آزمون آیلتس باید مورد استفاده قرار دهید خواهیم پرداخت. در حالت عالی سعی کنید از هر سه روش استفاده کنید اما گاهی استفاده از دو روش هم اشکالی ندارد.

حالا بیاید هر روش رو دقیق بررسی کنیم و هم چنین نگاهی به مجهول بیاندازیم.

روش اول: استفاده از مترادف ها

مترادف ها کلمات متفاوتی هستند که معنای یکسانی دارند. به عنوان مثال : humans مترادف people و attractive مترادف beautiful می باشد.در واقع در این روش کلمات هم معنی را جایگزین یکدیگر می کنیم تا جمله ای جدید بسازیم.

به عنوان مثال:

My car needs petrol.

My vehicle requires fuel.

همانطور که می بینید، من سه تا از کلمات را با مترادف هایشان جایگزین کردم تا جمله ای جدید اما با همان معنای جمله اول بسازم. همانطور که می بینید من تمام کلمات را جایگزین نکردم، اما شما باید سعی کنید که اکثر آنها را عوض کنید.

این رایج ترین روشی است که دانش آموزان از آن استفاده می کنند و می تواند مؤثر واقع شود به شرط آنکه مراقب باشید. بزرگترین اشتباهی که دانش آموزان انجام می دهند این است که درحال Paraphrasing کلمه ای را انتخاب می کنند که معنایی مشابه دارد، اما دقیقا معنای یکسان و درستی ندارد.کلماتی با معنای مشابه به اندازه کافی خوب نیستند و نمره شما را پایین می کشد.

 

بیایید نگاهی بیاندازیم به تعدادی مثال که به همین دلیل، paraphrase ای ضعیف دارند.

Violent crime is on the rise among teenagers.

Violent offences are rising among young people.

این دانش آموز از کلمه young people به جای teenagers استفاده کرده است. اگرچه اینها کلماتی مشابه هستند و نوجوانان ، جوان به حساب می آیند ، با اینحال کودکان و افراد بالغ با گروه سنی 18 تا 30 سال را می توان جوان در نظر گرفت. می توان از کلمه درست تر به جای young people، مثلا adolescents  و یا young people between the ages of 13-19 برای Paraphrasing  این جمله استفاده کرد. به صورت زیر:

Violent offences are rising among adolescents.

بنابراین تنها از کلماتی استفاده کنید که 100 درصد از آن مطمئنید. و تا زمانی که از دقیق بودن مترادف اطمینان حاصل نکرده اید از آن استفاده نکنید چون به احتمال زیاد دچار اشتباه می شوید و نمره از دست می دهید.

بیایید نگاهی به یک مثال خوب بیاندازیم:

Global warming is mostly caused by emissions from internal combustion engines.

Climate change is mainly caused by the release of fumes from motor vehicles.

روش دوم: تغییر ترتیب کلمات

تغییر ترتیب کلمات نیز به ما امکان Paraphrasing مؤثر یک جمله را می دهد. باز هم میگم، مراقب باشید!

ترتیب کلمات را تغییر ندهید مگر آنکه به تاثیرش بر روی گرامر جمله فکر کرده باشید. با تغییر ترتیب کلمات شاید لازم باشد که کلمه ای  را کم یا اضافه کنید یا فرم کلمه ای را تغییر دهید.

قانون 100 درصد اطمینان اینجا نیز کارآمد است. اگر کاملا مطمئن نیستید که پس از تغییر ترتیب کلمات، چینش آنها از لحاظ گرامری درست است یا نه، پس انجامش ندهید. به خاطر داشته باشید که طیف ساختار های گرامری که استفاده می کنید درست به اندازه  توانایی شما در نوشتن جملات بی عیب و ئقص در آزمون آیلتس مورد بررسی قرار می گیرد.

خوشبختانه دو راه ساده و درست برای تغییر ترتیب کلمات در اکثر آزمون های آیلتس وجود دارد.

1.اگر در جمله اصلی بیش از یک clause وجود داشت، می توانید به راحتی ترتیب آنها را تغییر دهید.

Question: As languages such as Spanish, Chinese and English become more widely used, there is a fear that many minority languages may die out.

Paraphrase شده جمله با تغییر ترتیب به شکل زیر می شود:

There is a fear that many minority languages may die out, as languages such as Spanish, Chinese and English become more widely used.

هم چنین می توانیم مترادف هایی اضافه کنیم تا paraphrase بهتری داشته باشیم.

Paraphrase شده جمله با تغییر ترتیب کلمات و استفاده از مترادف ها به شکل زیر می باشد:

There is dismay that many lesser used languages may pass away, as languages such as Chinese, English and Spanish become more broadly spoken.

  1. 2. اگر noun یا adjective ای در سوال وجود داشته باشد، میتوانید paraphrase را با تغییر adjective به

relative clause انجام دهید.

Question: Learning to manage money is one of the key aspects to adult life.

Paraphrase شده با استفاده از relative clause به این شکل است:

Learning to manage money is one of the aspects to adult life that is key.

روش سوم: فرم کلمات را تغییر دهید.

فرم ها متفاوت بسیاری از کلمات وجود دارد که شامل : اسم ها، فعل ها، صفات و قیود می شود. تغییر فرم یک کلمه به ما امکان paraphrase مؤثر می دهد. همینطوری فرم یک کلمه را تغییر ندهید بلکه لازم است چک کنید که تغییر فرم یک کلمه از لحاظ گرامری قابل قبول است یا نه. شاید لازم باشد که واژگان اطراف آن کلمه را نیز تغییر دهید تا جمله ای بی عیب ونقص داشته باشید.

Question: Longer life spans and improvements in the health of older people suggest that people over the age of sixty-five can continue to live full and active lives.

Paraphrase شده جمله با تغییر فرم کلمات به شکل زیر است:

Longer life spans and improvements in the health of older people are suggesting that people over the age of sixty-five can continue living full and active lives.

روش چهارم: تبدیل معلوم به مجهول

لحن مجهول اغلب در writing های آکادمیک استفاده می شود، بنابراین در آزمون writing آکادمیک آیلتس نیز استفاده شود. تنها افعالی که دارای صفت هستند را می توان مجهول کرد.

برای مثال یک جمله active(معلوم) :

The property developers invested $20 million in the development of the shopping centre.

(passive)مجهول شده جمله بالا:

$20 million was invested in the development of shopping centres.

ما اغلب برای آنکه نشان ندهیم که این نظر شخصی خودمان است از لحن مجهول در writing های آکادمیک استفاده می کنیم.

Example active: People say that global warming is caused by the burning of fossil fuels.

Example passive: Global warming is said to be caused by the burning of fossil fuels.

از چند روش استفاده کنم؟

از هر چهار روش می توان به صورت جداگانه و یا باهم استفاده کرد. من به دانش آموزانم توصیه میکنم که سعی کنند گرامر( ترتیب کلمات و یا فرم کلمات) را تغییر دهند و از مترادف ها استفاده کنند. یادتان باشد که تنها از روش هایی استفاده کنید که برایتان راحت است و از بی عیب بودن کارتان کاملا مطمئن هستید.

قدم های بعد

اگر این روش های Paraphrasing را در تمرین ها به کار گیرید به شما در آزمون های آیلتس کمک می کنند. تعدادی مثال از سوال های writing را پیدا کنید و با استفاده از این روش ها سعی کنید که آنها را paraphrase کنید.می توانید از آنها به تنهایی سپس باهمدیگر استفاده کنید. تک تک آنها را امتحان کنید تا بفهمید که کدام برای شما مناسب تر است. اگر تمرین کافی داشته باشید به تدریج الگوهای سوالات و کلمات رایج را پیدا می کنید و Paraphrasing برایتان بسیار آسان می شود.

اگر به دنبال نمونه مثال های paraphrase هستید کافی است به گوگل سر بزنید. اگر کلمات خاصی را جست و جو کنید، گوگل تعداد زیادی مقاله با موضوعی یکسان در اختیارتان قرار می دهد. با مقایسه اینها متوجه می شوید که نویسنده ها ایده هایی یکسان را با روشی متفاوت بیان کرده اند.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری