تاریخ خبر : 1398/11/08 تعداد بازدید : 1120


تقویت مکالمه در زبان انگلیسی

سال‌ها کار و تجربه در زمینه آموزش زبان انگلیسی به ما نشان داده که تقویت مکالمه زبان انگلیسی، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌ها و اهداف تمام زبان آموزان است.

به جرات می‌توانیم بگوییم توانایی مکالمه به زبان انگلیسی منعکس کننده تمام مهارت‌های دیگر شما است.

در میان مهارت‌ های اصلی زبان انگلیسی، صحبت کردن (Speaking) معمولا آخرین مهارتی است که بهبود پیدا می‌کند. زبان آموزان فراوانی وجود دارند که با وجود دانش بالای زبان انگلیسی (گرامر و واژگان) و توانایی قابل قبولی در گوش کردن، خواندن و نوشتن، هنوز در برقراری ارتباط کلامی به زبان انگلیسی مشکل دارند.

مشکل در صحبت کردن به زبان انگلیسی انواع مختلفی داشته و دلایل گوناگونی دارد. البته هر مشکل هم راه حلی دارد.

موضوع بسیار گسترده است و شاید در یک نوشته نتوانیم به بررسی تمام این جنبه ها بپردازیم، اما تلاش خواهیم کرد نکته هایی را در اینجا مطرح کنیم که به تقویت مکالمه زبان انگلیسی و مهارت Speaking ما کمک خواهند کرد.

در اینجا به چند مشکل معمول زبان آموزان اشاره کرده و سپس راه حل‌هایی برای رفع این مشکلات ارائه خواهیم کرد.

مشکلات معمول زبان آموزان در مکالمه زبان انگلیسی

متوجه نمی‌شوم بقیه چه می‌گویند. فکر کنم خیلی تند صحبت می‌کنند.

این مشکل بیشتر به مهارت گوش کردن (Listening) شما برمی‌گردد تا صحبت کردن. متوجه نشدن صحبت دیگران مشکلی معمول است که بیشتر در مراحل ابتدایی یادگیری زبان انگلیسی پیش می‌آید.

در ابتدای کار، به نظر می‌آید که بقیه مخصوصا انگلیسی زبان‌های Native دارند خیلی سریع صحبت می‌کنند و به همین خاطر است که شما حرف‌های آنها را متوجه نمی‌شوید. اما اینطور نیست!

این اتفاق معمولا شیرازه ذهن شما را به هم ریخته و باعث می‌شود آن چیزی را بلد بودید را هم نتوانید به زبان بیاورید.

راه حل:

آرامش خود را حفظ کنید! به جای آنکه روی تک تک کلمات تمرکز کنید، کلیدواژه ها (Keywords) را پیدا کنید. کلیدواژه‌ها در انگلیسی معمولا با صدای بلندتر ادا می‌شوند. با این روش، حداقل می‌توانید متوجه شوید منظر طرف مقابل چیست. در ابتدای کار لازم نیست همه چیز را متوجه شوید، تنها ارتباط برقرار کنید و توانایی های خود را آرام آرام بهبود دهید!

 زیاد کلمه بلد نیستم، هر وقت هم سعی می‌کنم حرف بزنم همه چیز یادم می‌رود!

برخورداری از دایره واژگان (Vocabulary) مناسب یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بسیاری از زبان آموزان است. احتمالا کلی کلمه سر کلاس یا در کتاب‌هایتان یاد گرفته‌اید، در هنگام گوش کردن هم مشکلی در درک آنها ندارید اما موقع حرف زدن هیچ یک از آنها را به خاطر نمی‌آورید.

بدون تعارف، واقعیت این است: کلمه‌ای که در هنگام صحبت کردن به یاد نیاورید، در واقع یاد نگرفته‌اید.

راه حل:

بهترین راه تقویت واژگان، تکرار شدن کلمات است. منظور از تکرار این نیست که یک جا بنشینید و یک کلمه را بارها و بارها تکرار کنید! شما می‌توانید یک کلمه را در ترانه‌های انگلیسی زبان، در فیلم‌ها و سریال‌ها، در کتاب یا در میان صحبت‌های دیگران ببینید یا بشنوید. به یاد داشته باشید کلمه‌ای بهتر در ذهن شما خواهد ماند که در یک متن یا محتوای خاص دیده شود نه به صورت تکی.

تلفظ و لهجه من مشکل دارد و خیلی وقت‌ها بقیه متوجه حرف‌های من نمی‌شوند.

بعضی از زبان آموزان نگران این هستند که کسی متوجه حرف‌هایشان نشود، چون لهجه‌ای “غلیظ” دارند.

اگر لهجه خاصی دارید و بار اولتان است که با کسی صحبت می‌کنید، ممکن است طرف مقابل در فهم صحبت‌های شما دچار مشکل شود اما قطعا به مرور به طرز صحبت کردن شما عادت خواهد کرد.

اما در هر صورت اگر تلفظ‌های شما مشکل دارند، باید این مسئله حل شود چون قرار نیست با هر کسی مدت زیادی در ارتباط باشید. پس…

راه حل:

یکی از بهترین راه‌های بهبود تلفظ و لهجه، آواز خواندن به انگلیسی یا تکرار گفتگوهای داخل فیلم‌ها است. نرم‌افزارهایی وجود دارند که به صورت تخصصی و به شکل آنلاین روی تلفظ های شما کار می‌کنند و دیگر نگران این هم نخواهید بود که کسی صدای شما را بشنود.

موقع انگلیسی صحبت کردن بدجوری هول می‌شوم.

کمبود اعتماد به نفس، مشکل بسیاری از افراد است که لزوما هم ربطی به تقویت مکالمه زبان انگلیسی ندارد. کافی است این مسئله را به مشکل در ارتباط با دیگران اضافه کنید که تبدیل شود به معضلی برای بسیاری از زبان آموزان در مکالمه به زبان انگلیسی.

راه حل:

بهترین راه غلبه بر این مشکل، روبرو شدن با ترس‌هایتان است! مخصوصا خود را را در موقعیت‌هایی قرار دهید که مجبور باشید انگلیسی صحبت کنید: به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید یا وارد جمع‌ها یا کلاس‌هایی شوید که در آنها همه انگلیسی صحبت می‌کنند. قطعا مشکل خجالتی بودن شما به این زودی حل نخواهد شد اما در طول زمان و با حضور مستمر در فضاهای انگلیسی زبان، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

نمی‌توانم افکارم را به انگلیسی به زبان بیاورم و مدام موقع صحبت کردن گیر می‌کنم.

گیر کردن در چنین وضعیتی خیلی سخت است. وقتی که ایده‌های چندانی برای صحبت ندارید، متوجه طنز، کنایه یا حتی منظورهای جدی نشده یا چنین منظورهایی را نمی‌توانید به بقیه منتقل کنید، معمولا حس خیلی بدی به شما دست داده و ممکن است از یادگیری زبان انگلیسی ناامید شوید.

خبر خوب این است که گیر کردن در همین وضعیت یعنی اینکه مغز شما شروع کرده به متفاوت فکر کردن و شما هم دغدغه پیشرفت پیدا کرده‌اید. اگر انگلیسی صحبت می‌کنید اما از جایی به بعد به مشکل برمی‌خورید و نمی‌توانید آنطور که باید ارتباط برقرار کنید، خیالتان راحت باشد که در حال حرکت در مسیر درست هستید!

راه حل:

تنها چیزی که می‌تواند به شما کمک کند، ناامید نشدن، تکرار و تمرین است.

هر وقت دارید تلاش می‌کنید با بقیه صحبت کنید، از همه ابزارهای موجود برای برقراری ارتباط استفاده کنید: حرکات دست، تغییر حالت چهره، بالا و پایین بردن صدا، نقاشی کشیدن یا هر چیز دیگری که می‌توانید به آن فکرکنید! این کار فایده دیگری هم دارد: باعث خواهد شد کلمات بهتر در ذهن شما نشسته  و به خوبی به یاد شما بمانند.

اشتباهاتم خیلی زیاد است، کلا غلط صحبت می‌کنم!

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، گرامر انگلیسی احتمالا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شماست. ولی شاید باور نکنید که اشتباهات گرامری و ساختاری شما آنقدر هم به چشم انگلیسی زبانان Native نمی‌آیند. چون با وجود اشتباه‌ها، هنوز هم دارید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار می‌کنید. حتی افراد معروفی هم وجود دارند که به خاطر اشتباه‌های گرامری خاص خود معروف شده‌اند.

راه حل‌:

واقعیت این است که این اشتباه‌ها دیر یا زود از بین خواهند رفت. اگر به خاطر علاقه یا برقراری ارتباط با دیگران در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، خود را بیش از حد نگران نکنید و به تلاش خود ادامه دهید. البته مهم است که به اشتباهاتی که توسط معلم شما گرفته می‌شود توجه کرده و تکلیف‌هایی که برای رفع اشکال به شما داده ‌می‌شود را کامل و با دقت انجام دهید.

اگر هم متقاضی شرکت در یک آزمون بین المللی مثل آیلتس یا PTE هستید و رفع سریع این اشکالات برایتان مهم است، باید تلاش خود را چند برابر کنید! مدام درباره موضوعات مختلف بنویسید و از معلم خود بخواهید که نوشته‌های شما تصحیح کند. صدای خود را ضبط کنید و باز هم از معلمتان بخواهید آن را چک کند.

به زودی درباره اشکالات گرامری معمول زبان آموزان و چگونگی رفع آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری