تاریخ خبر : 1398/08/21 تعداد بازدید : 1339


چرا مدرسین زبان باید مدرک تیسول بگیرند؟

دنیای مدرن امروز پیوسته رو به پیشرفت بوده و جوامع بشری میکوشند تا راه های جدیدی را جایگزین روش های سنتی کنند که در گذشته به کار گرفته میشد. آموزش و یادگیری از مواردی است که تحقیقات بسیار گسترده ای پیرامون آن صورت میگیرد تا با تغییراتی که به صورت آکادمیک در آن ایجاد میشود، بازدهی آموزش و متقابلا یادگیری بیشتر از قبل شود.

آموزش زبان انگلیسی به افراد غیر انگلیسی زبان امری مهم و قابل بحث بوده، از این رو شیوه هایی برای تدریس بیان شده و دوره های آموزشی فراوانی در سراسر دنیا در این رابطه برگزار میشود. کارشناسان با توجه به بررسی های گوناگون پیرامون بحث آموزش، اصول آکادمیک و روش هایی را طرح کردند که در امر تدریس بسیار مورد توجه واقع شده است. بنابر این تحقیقات، تمامی مراکز آموزشی سعی در تربیت مدرسانی دارند که با شیوه های نوین و مدرن روز آشنایی کامل داشته باشند.

در پی اهمیت تدریس زبان انگلیسی، مراکز آموزش زبان همواره افرادی را انتخاب میکنند که به تعاریف بین المللی نزدیک تر باشند. از این رو برای سنجش این افراد دوره های جهانی طراحی شده است که گواهی این دوره ها از اعتبار در سطح بین الملل برخوردارند. یکی دوره های مهم تربیت مدرس زبان انگلیسی، دوره تیسول (TESOL) میباشد .واژه TESOL مخفف Teach of English to Speakers of Other Language است.این دوره ها مربوط به افراد غیر انگلیسی زبان که قصد تدریس زبان انگلیسی به افرادی را دارند که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست.

تیسول چیست؟

تیسول در واقع گواهی رسمی کار به عنوان مدرسين بین المللي زبان انگليسي و ديگر زبان هاي رايج بوده و داراي اعتبار، کيفيت، و استاندارد جهاني در بين اعضاي صاحب منصب در امر آموزش زبانهاي خارجي در سراسر جهان است.
واژه  TESOL به عنوان تدريس زبان هاي انگليسي به سخنگويان ديگر زبان ها بوده (Teaching English to the Speakers of Other Languages) و در کشورهاي مختلف با توجه به زبان آن کشور داراي اعتبار است.  به عنوان مثال گواهي هاي زير با کلمات اختصاري براي زبان هاي فرانسه، عربي، روسي، کره اي، و ژاپني صادر مي گردند:
TFSOL: Teaching French to Speakers of Other Languages
TASOL: Teaching Arabic to Speakers of Other Languages
TRSOL: Teaching Russian to Speakers of Other Languages
TKSOL: Teaching Korean to Speakers of Other Languages
TJSOL: Teaching Japanese to Speakers of Other Languages

اين دوره اکثراً به اشتباه با دوره هاي ديگر از قبيل ESOL, TESL, TEFL  مقايسه و هم تراز تداعي مي شود. تفاوت اصلي اين است که اين واژه ها در کدام قسمت از جهان بکار مي روند. به عنوان مثال در اروپا، انگليسي را به EFL
و در کشورهائي مانند کانادا و ایالات متحده، انگلیسی را به عنوان ESL می شناسند. دارندگان گواهي TESL مجوز تدريس در کشورهایی که انگلیسی زبان رسمی آنان است را دارند.  دارندگان TFSL نیز اجازه دارند در کشورهایی که زبان رسمی آنها  انگلیسی نیست تدریس نمایند. ولی دارندگان گواهی TESOL  مجوز تدريس در همه کشورها را دارند. کشورهايي مانند مالزي، ژاپن، کره، و ترکيه، داشتن گواهی تیسول TESOL را پیش نیاز اخذ ویزای کار قرار داده اند.

اهمیت مدرک TESOL

امروزه مدرسین زبان انگلیسی با ارائه این مدرک، شانس بسیار زیادی برای پذیرفته شدن در مراکز معتبر آموزش زبان در بیشتر نقاط جهان را دارند. همچنین افراد دارای گواهی تیسول به عنوان مدرسین حرفه ای زبان انگلیسی برای اقدام در امر مهاجرت، شانس بسیار زیادی برای پذیرش از سوی کشورهایی نظیر کانادا را دارند. دوره های تیسول شامل آموزش جدیدترین شیوه های آموزشی با متد های تعریف شده در سطوح بین المللی میباشد. در این دوره ها به شیوه صحیح آموزش، نحوه برگزاری و اداره کلاس، برقراری ارتباط با زبان آموز، قدرت بیان مطالب، مهارت های عملی و استفاده از ابزارهای گوناگون در امر تدریس، به شرکت کنندگان آموزش داده میشود.
اکنون بیشتر مراکز آموزش زبان انگلیسی در سراسر دنیا، افرادی را به عنوان مدرس برمیگزینند که دارای مدرک تیسول هستند. زیرا این افراد با معیار های جهانی سنجیده شده و با جدیدترین شیوه های آموزشی آشنا هستند. از این رو مراکز ترجیح میدهند جدا از انتخاب مدرسین با سلیقه شخصی و یا برگزاری آزمون های تعیین سطح، به استاندارد های جهانی عمل کرده و افراد حرفه ای را جذب کنند.

اساتید زبان انگلیسی در پی ارتقا سطح دانش زبانی و فن انتقال مطلب به زبان آموزان، یا با هدف استخدام در مراکز معتبر در کشورهای مختلف، و یا برای امتیازی جهت مهاجرت، در دوره های تیسول شرکت میکنند و میدانند پس از اتمام کلاس ها با گواهی معتبری که کسب میکنند به عنوان معلمان حرفه ای زبان انگلیسی در سطح بین الملل شناخته میشوند.

تفاوت تیسول با مدارک دیگر چیست؟


همانطور که در بخش اول این مطلب اشاره شد آزمون ها و دوره های بسیاری وجود دارد که با کلمات صورت اختصاری  نام گذاری شده و در سطح بین الملل مطرح هستند. اگرچه اکثر این دوره ها از لحاظ محتوا  شبیه به هم هستند ولی هر کدام معنای متفاوتی دارند.
حال به معرفی این ودارک میپردازیم و تفاوت آنها با مدرک تسول را بیان میکنیم:
TEFL – Teaching English as a Foreign Language .1
تدریس زبان انگلیسی به افراد غیر انگلیسی زبان در یک کشور غیرانگلیسی زبان ندارد. میدانیم اکثر مدارک TESOL تفاوت چندانی با TEFL مدرک موجود از اعتبار بین المللی برخوردارند پس فرق بین این مدارک به کشور یا موسسه مورد نظر شما بستگی دارد که کدام یک از مدارک
را مهم میشمارند.
TESL – Teaching English as a Second Language .2
تدریس زبان انگلیسی به افراد غیر انگلیسی زبان در یک کشورانگلیسی زبان به عنوان زبان دوم.
افراد مهاجر به کشور های انگلیسی زبان در کلاس های آموزش زبان انگلیسی که در آن کشور برگزار میشود، برای تقویت مهارت های زبان خود در سطوح مختلف شرکت میکنند میباشند. TESL معمولا اساتید این کلاس ها متقاضیان اخذ مدرک
ELT .3
یکی از مدارک تدریس زبان انگلیسی که به طور معمول ELT مدرک در کشور انگلستان مورد استفاده قرار میگیرد.
ESL – This stands for English as a Second Language .4

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آکادمی ایران مهر

 

 

 

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری