تاریخ خبر : 1398/09/10 تعداد بازدید : 1203


9 روش برای حفظ انگیزه در یادگیری زبان

9 روش برای حفظ انگیزه در یادگیری زبان

اگر رویکرد مناسبی داشته باشید، می‌توانید هر زبانی را خیلی سریع یاد بگیرید.

بله، یادگیری یک زبان و توانایی صحبت کردن، نیازمند صرف زمان، از خودگذشتگی و سخت‌کوشی است. اما تمام این‌ها در کنار رویکرد هوشمندانه و مناسب است که معنی پیدا می‌کنند. رویکرد هوشمندانه یعنی استفاده از ترفندهایی که باعث می‌شود تلاش شما بهترین و بیشترین نتیجه را داشته باشد.

هر کسی در هر سن و سالی و از هر نقطه کره زمین می‌تواند یک یا چند زبان جدید یاد بگیرد و ترفندهای مطالعه می‌تواند به زبان‌آموزان کمک کند یک زبان را سریع‌تر یاد بگیرند.

در این مقاله 9 ترفند را به شما آموزش می‌دهیم تا مواقعی که احساس کردید انگیزه‌تان از دست رفته، از آن‌ها استفاده کنید.

  1. مطلبی بخوانید که توسط نویسنده یا فرد مورد علاقه و الهام‌بخش شما نوشته شده است

حتی اگر برای یادگیری یک زبان جدید احساس دلسردی می‌کنید، بعضی روزها این اشتیاق در دلتان شعله‌ور می‌شود که یادگیری را شروع کنید.

هر وقت حس کردید انگیزه‌تان برای یادگیری زبان در حال کمرنگ‌شدن است، وبلاگ یا کتابی را بخوانید که نویسنده یا فرد مورد علاقه یا الهام‌بخشتان آن را نوشته است.

با خواندن، تشویق می‌شوید به سمت موفقیت گام بردارید. سوالی که در ذهنتان مطرح می‌شود این است که «چه چیزی من را از موفق بودن باز داشته است؟». کسانی که به هدفشان رسیده‌اند، آدم فضایی یا جادوگر نیستند. آن‌ها افرادی بومی و محلی هستند. تنها تفاوتشان با ما این است که هدفی را در سرشان پرورش دادند و برای رسیدن به آن هر کاری کرده‌اند.

درک این موضوع به شما هم این انگیزه را می‌دهد تا هدفی را تعیین و برای رسیدن به آن تلاش کنید. اغلب وقتی هدفی مشخص داشته باشید، قدم اول را محکم‌تر برمی‌دارید.

  1. وقتتان را در اینترنت تلف نکنید

زمان یادگیری فرا رسیده است و شما می‌خواهید با انگیزه و اشتیاق شروع کنید! لپ‌تاپ خود را روشن می‌کنید، دستتان را روی صفحه‌کلید می‌گذارید و آماده‌اید تا قدم در راه یادگیری زبان بگذارید.

بعد با خودتان فکر می‌کنید:

اول باید ایمیل‌هایم را چک کنم.

یک ساعت بعد، ایمیل‌هایتان را چک کردید، به بعضی از آن‌ها جواب دادید، یک پلی‌لیست از آهنگ‌های جدید درست کردید و عکس پروفایل فیسبوک را تغییر دادید و ده دقیقه به این فکر کردید که چرا 50 هزار تومان از حسابتان کم شده است و شما یادتان نمی‌آید چه خریدی کردید.

این یک ساعت زمانی بوده است که می‌توانستید به جای چرخیدن در اینترنت و عکس عوض کردن، قیدها را یاد بگیرید، تلفظ کلمات را تمرین کنید، با یک شریک تبادل زبانی صحبت کنید یا هر کاری بکنید به جز وقت تلف کردن!

در جهانی که توجه و تمرکز مفید هر کس فقط 9 ثانیه طول می‌کشد، واقعا سخت و چالش‌برانگیز است تا بتوانید خودتان را متعهد کنید و روی تسک‌هایی که باید، تمرکز کنید.

البته همیشه خوب است کمی خوددار باشید. با این حال گاهی لازم است کسی به شما کمک کند.

اگر فکر می‌کنید وقتی در اینترنت هستید، خیلی راحت حواستان پرت می‌شود، افزونه‌ای را روی مرورگر خود نصب کنید تا شما را مجبور کند تسک‌هایی را که باید انجام دهید. یکی از این افزونه‌ها StayFocused است که برای مرورگر گوگل کروم عالی است. وقتی یک بار این افزونه را نصب کنید، می‌توانید به آن برنامه بدهید و مدت زمانی را که می‌خواهید در وبسایت‌های خاصی بمانید به مرورگر بدهید. برای مثال، اگر خودم را به ده دقیقه چرخیدن در فیسبوک محدود کنم، بعد از اینکه از زمان تعیین شده رد شوم، افزونه StayFocused تا انتهای روز فیسبوک را بلاک می‌کند و دیگر نمی‌توانم از آن استفاد کنم. اگر به جای گوگل کروم از فایرفاکس استفاده می‌کنید، افزونه Leechbox دقیقا همین کار را می‌کند.

  1. نوشتن را آغاز کنید

چرا یه قدم فراتر نمی‌روید و به طور کامل کامپیوتر را کنار نمی‌گذارید؟ نوشتن مطالب درسی با دست‌خط خود فرد به عنوان یکی از مفیدترین راه‌های یادگیری در نظر گرفته شده است. به این دلیل که هر چه آرام‌تر بنویسید، بیشتر و بهتر به خاطر می‌سپارید.

کارهایی که می‌توانید با کاغذ و قلم انجام بدهید، به شرح زیر است:

- ساختن فلش‌کارت

- نامه‌نگاری به دوست مکاتبه‌ای خود به زبان مقصد

- آماده‌کردن متن مکالمه با شریک تبادل زبانی

- یادداشت کردن مطالبی درباره فیلمی که به زبان مقصد دیده‌اید

  1. برای خودتان ماموریت‌های کوچک و واقع‌گرایانه تعریف کنید

افراد زیادی یادگیری یک زبان را شروع می‌کنند، اما قبل از اینکه به مرحله تسلط کامل برسند، یادگیری را رها می‌کنند. چرا چنین اتفاقی میفتد؟ اغلب به این دلیل که آن‌ها یادگیری زبان را بدون هدف مشخصی شروع می‌کنند.

وقتی هدف مشخصی نداشته باشید، رها کردن یادگیری و همچنین شروع اشتباه بیش از حد راحت است. اگر هدفتان چیزی شبیه «یادگیری مکالمه به زبان X در روزی از روزها» باشد، هدف بزرگی است. هیچ ضرب‌الاجل مشخصی وجود ندارد. به هر دو دلیلی که گفتیم، این هدف می‌تواند قاتل انگیزه باشد.

یک خانه روی هزاران لایه از آجر و سنگ و سیمان ساخته شده است. یادگیری یک زبان هم بسیار شبیه به ساختن یک خانه است. به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می‌کنم ماموریت‌های کوچک و اهداف واقع‌گرایانه داشته باشید.

برای خودتان هدفی تعیین کنید که بتوانید در طول یک هفته آن را عملی کنید. هدف شما می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • یادگیری 20 لغت جدید در یک روز
  • پیدا کردن یک شریک تبادل زبانی
  • صحبت کردن درباره غذاهای مورد علاقه

مهم‌ترین مسئله این است که باید چیزی داشته باشید تا بتوانید به سمت آن حرکت کنید و به قدری واقع‌گرایانه باشد که بتوانید در هفت روز به آن برسید.

می‌خواهید انگیزه‌تان بیشتر شود؟ هر هفته اهدافتان را بنویسید، سپس آن‌ها را جایی بچسبانید که بتوانید هرروز ببینید.

  1. اول کاری را بکنید که دوست دارید

جنبه‌ها و مباحثی در یادگیری زبان وجود دارند که بیشتر از بقیه به آن‌ها علاقه دارید. بعضی مردم خواندن و نوشتن را مثل آب خوردن می‌دانند، اما از صحبت کردن وحشت دارند. عده دیگری ترجیح می‌دهند صحبت کنند، اما هیچوقت یک کتاب گرامر برندارند و حتی یک ورقه از آن را نخوانند.

با خودتان خلوت کنید و ببینید کدام یک از مهارت‌ها و مباحث یادگیری زبان را بیشتر و کدام را کمتر دوست دارید. سپس در ابتدای جلسات یادگیری، وقتی حالتان خوب است و تمرکز کافی دارید، روی جنبه‌هایی تمرکز کنید که دشوارتر هستند.

چرا باید از این تسک‌ها شروع کرد؟ چون طبیعت انسان به گونه‌ای است که اگر از انجام کاری بترسد، آن را انجام نمی‌دهد. به این معنی که اگر از یادگیری زبان بترسید، آن را به طور کامل کنار می‌گذارید، یا با تسک‌های دشواری که قرار است در آینده برای شما اتفاق بیفتند، احساس پریشانی و نگرانی خواهید کرد.

تسک‌های دشوار را با انجام و تکمیل کردن آن‌ها از سر راه بردارید و بعد از اینکه از پس تسک‌های سخت برآمدید، انگیزه‌تان بیشتر می‌شود تا از دیگر قسمت‌های یادگیری زبان لذت ببرید.

  1. وقتی کاری را به خوبی انجام می‌دهید، خودتان را تشویق کنید

یادگیری یک زبان ارزش و اعتبار خودش را دارد و در جایگاه خودش مثل یک هدیه است. با این حال، همه ما نیاز داریم گهگاهی تشویق شویم و انگیزه‌مان بیشتر شود.

احتمالا کفشی ورزشی دارید که از ریخت افتاده و کم‌کم می‌توان به آن صفت «کهنه» را دارد. می‌خواهید یک جفت کفش جدید بخرید و تصمیم می‌گیرید این کفش‌ها را به خودتان هدیه بدهید، وقتی در روند یادگیری زبان به یکی از آن اهداف واقع‌گرایانه که برای خود تنظیم کرده بودید، رسیدید، برای خودتان یک جفت کفش ورزشی جدید بخرید.

مثلا یکی از اهداف بزرگ و البته واقع‌گرایانه شما می‌تواند رسیدن به سطح A2 (طبق استاندارد CEFR) باشد، با این کار نه تنها برای رسیدن به موفقیت به خودتان جایزه دادید، بلکه می‌توانید بعد از جلسه یادگیری زبان، با کفش‌های ورزشی جدید بیرون بروید، بدوید و لذت ببرید. با یک تیر دو نشان زده‌اید، نه؟

این کار باعث می‌شود به شما انگیزه‌ای داده شود که بتوانید قدم به قدم در راه تسلط و مهارت کامل در زبان پیش بروید.

  1. خودتان را حبس نکنید، به فضای باز بروید و یاد بگیرید

از درس خواندن در محیط‌های بسته یا با لپ‌تاپ و تلفن همراه اذیت می‌شوید؟ پس از خانه و مدرسه خارج شوید و به فضای باز بروید، حرکت کنید و یاد بگیرید!

ثابت شده است ورزش کردن با شبیه‌سازی عوامل رشد در مغز، به تقویت حافظه کمک می‌کند. وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستم، خودم را موظف می‌کنم هر روز در ساعت‌های مشخصی ورزش کنم و عرق خودم را درآورم. بهترین زمان ورزش کردن برای من صبح‌های زود است و بعد از اینکه توانستم به درستی تمرکز کنم، برای کار و مطالعه آماده می‌شوم.

نکته دیگر اینکه وقتی ورزش می‌کنید، انرژی‌های بد و منفی را دفع می‌کنید. چند روزی را که پیاده‌روی می‌کردم با روزهای معمولی مقایسه کردم و متوجه شدم روزهایی که ورزش می‌کنم تمرکز بالاتری دارم و کمتر آشفته و نگران هستم و با آرامش بیشتری می‌توان کار کنم. بدن من در حالت بهبود قرار می‌گیرد و می‌توانم با تمام توانم روی تسک‌ها و وظایفی که به من محول شده است، تمرکز کنم.

  1. زبان مقصدتان را تا جایی که می‌شود وارد زندگی روزمره کنید

باور دارم اشتیاق و انگیزه یادگیری زبان باید از تحسین و عشق به فرهنگ مربوط به آن زبان شکل بگیرد. هیچ‌وقت نباید برای کل کل کردن یا لاف زدن باشد.

در بسیاری موارد، من زبان‌های مختلف را با روش غوطه‌وری یاد گرفتم و در آن‌ها مهارت پیدا کردم. اگر چنین فرصتی را ندارید، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید یک زبان را زندگی کنید، بدون اینکه خانه، شهر یا کشورتان را ترک کنید.

  • غذاهای کشور مورد علاقه‌تان را بخورید. دستورپخت آن‌ها را از اینترنت پیدا کنید. اگر معمولا غذایتان را بیرون از خانه میل می‌کنید، رستوران‌هایی را پیدا کنید که غذای بومی کشور مورد نظر شما را داشته باشد.
  • در یوتیوب، اسپاتیفای، اپل موزیک یا هر استریم موزیک دیگر گروه‌ها یا خواننده زبان مورد نظرتان را پیدا کنید، کسی که اصالتا از کشور مقصد شما آمده و زبانی را که شما می‌خواهید صحبت می‌کند.
  • برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان را با زیرنویس یا دوبله به زبان مقصد ببینید.

خودتان را با چیزهایی که از فرهنگ و کشور مقصد دوست دارید، سرگرم کنید و به خودتان انگیزه بدهید تا در آن زبان مهارت کامل به دست آورید.

  1. برای تمام تسک‌های خود ضرب‌الاجل بگذارید و به خودتان سخت بگیرید

اگر برای پیدا کردن انگیزه و اشتیاق یادگیری زبان مشکل دارید، برای خودتان یک ضرب‌الاجل تعریف کنید. وقتی در برلین زندگی می‌کردم، برای خودم ضرب‌الاجلی تعریف کردم و گفتم باید در عرض 3 ماه در آزمون C2 German در موسسه گوته شرکت کنم.

اگرچه پیش از آن تا حدی زبان آلمانی را در مدرسه یاد گرفته بودم، اما تا مهارت کامل و تسلط داشتن به این زبان فاصله زیادی داشتم. همینجا بود که ماموریت یادگیری زبان آلمانی را شروع کردم. فشار روانی و استرس شرکت در این آزمون به حدی زیاد بود که من را به مطالعه وادار کند، با وجود اینکه من به صورت تمام‌وقت کار می‌کردم و یک پروژه جداگانه هم داشتم که آن را به طور همزمان پیش می‌بردم. رسیدن به سطح پیشرفته و مهارت کامل در زبان آلمانی هدف من بود و به آن رسیدم. همچنین مطالب زیادی درباره رویکردهای خودم برای یادگیری یک یاد گرفتم، اطلاعاتی که ثابت کردند در ماموریت‌های زبان بسیار مفید هستند.

اگر شرکت در آزمون چیزی نیست که شما را تشویق کند چیزی یاد بگیرید، جایگزین‌های دیگری هم هست. از اپلیکیشن‌های تبادل زبانی (مثل Meetup) استفاده کنید و در محله یا شهر خود گروهی را پیدا کنید که در حال یادگیری زبان هستند. برای پیوستن در این گروه‌ها هدف مشخصی داشته باشید، هدف مکالمه به زبان مقصد تا جایی که امکان‌پذیر است. اگر تعطیلات پیش روی شماست، برنامه‌ریزی برای سفر به کشوری که زبان مورد نظرتان در آن صحبت می‌شود می‌تواند ابزار غوطه‌وری فوق‌العاده‌ای باشد که برای یادگیری از آن استفاده کنید.

تعریف یک هدف مشخص، در روند یادگیری شما معجزه می‌کند.

سخن پایانی

یادتان باشد، تنها چیزی که در روند یادگیری زبان می‌تواند شما را موفق کند یا به شکست بکشاند، خود شما هستید.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری