تاریخ خبر : 1398/08/11 تعداد بازدید : 1294


IELTS و PTE

اغلب دانشگاه های معتبر دنیا، برای اطمینان از سطح توانایی دانشجویان غیر بومی، مدرک آزمون آیلتس آکادمیک را در لیست مدارک مورد نیاز برای ارائه، معرفی می کنند. البته اهمیت آزمون به اینجا ختم نمی شود، تمامی کسانی که قصد مهاجرت به دیگر کشور های جهان و به خصوص امریکا، کانادا و استرالیا را دارند، باید در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنند و نمره ی مناسب را به دست بیاورند. به طور کلی، آزمون آیلتس دارای ترتیب نمرات 0 تا 9 می باشد که به ترتیب افزایش، سطح بهتری از توانایی استفاده از زبان انگلیسی را نشان می دهد. این آزمون در چهار بخش گفتار ( speaking)، شنیدار ( listening)، نوشتار ( writing) و خواندن ( reading) گرفته می شود و سالانه ملیون ها نفر در سراسر جهان در این آزمون شرکت می کنند. هر یک از بخش های نام برده، دارای امتیاز های 0 تا 9 هستند که نمره ی نهایی آزمون بر اساس میانگین، نمرات فرد محاسبه می شود. مدرک این آزمون دارای تاریخ انقضا است و فرد بعد از دو سال، باید این آزمون را تکرار کند. این آزمون در ایران بصورت منظم توسط دانشگاه آزاد برگزار می شود.

آزمون IELTS معیاری است جهانی برای سنجش سطح مهارت در زبان انگلیسی. این آزمون جزو آزمون های سنجش مهارت (Proficiency Test ) محسوب می گردد.

بنابراین طبق تعریف علمی این نوع آزمون ها و نیز بر اساس پژوهش ها و برنامه ریزی های دقیق انجام شده توسط متولیان آن (IDP, British Council ,Cambridge University ) نمرات داوطلبان این آزمون بیانگر سطح مهارت زبانی هر فرد است. لذا مثلا انتظار گرفتن نمره 7 از زبان آموزی که در سطح مبتدی قرار دارد در طول مدتی کوتاه ممکن نیست و هرگونه داعیه ای از این دست ، ارزش کاربردی ندارد.

* آزمون IELTS بر خلاف گفته های رایج بسیار ، 80 در صد تکنیک و 20 در صد دانش زبانی نیست.

* ارائه دوره های یکسان برای همه زبان آموزان در سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته به بهانه آماده سازی در کوتاه ترین زمان ممکن، موجب اتلاف وقت دانشجویان سطوح بالاتر و کاهش اعتماد به نفس و یادگیری زبان آموزان مبتدی می شود.لذا در آکادمی IELTS ایران مهر، دوره ها پس از تعیین سطح و مشخص نمودن نمره دقیق فرد مطابق با معیارهای سنجش آزمون رسمی IELTS ارائه می گردند.

مدرک IELTS به چه کسانی مناسب است ؟

ممتقاضیان ادامه تحصیل در خارج از ایران مهاجرت کنندگان به کشورهای انگلیسی زبان نظیر کانادا، استرلیا، نیوزلند و انگلیس داوطلبان شرکت در آزمون دکترای داخل کشور زبان آموزانی که می خواهند سطح ارتقای مهارت زبانی خود را با معیاری بین المللی بسنجند. متخصصان رشته های مختلف که قصد دارند در دوره های تخصصی بین المللی در خارج از ایران شرکت کنند.

پروسه امتحان IELTS از ثبت نام تا نتیجه :

 

آزمون PTE:

آزمون PTE مخفف عبارت (The Pearson Test of English Academic)  است. این آزمون برای سنجیدن سطح زبان انگلیسی افراد غیر‌ انگلیسی زبان برگزار می‌شود و چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را یعنی writting ،Speaking ،Reading ، Listening مورد آزمون قرار می‌‌دهد و بخشی هم مخلوطی از این مهارتها می باشد .نمره های PTE  از 10 تا 90 می باشد و نمره 70 الی 80 این آزمون معادل نمره 7 تا 7.5 آیلتس است.  این آزمون بیشتر مورد تایید کشورهایی چون استرالیا ، نیوزلند و انگلستان می باشد . برای مهاجرت به استرالیا شرکت در این آزمون توصیه می گردد.

 انواع آزمون PTE

عموما این آزمون هر دو مهارت زبان انگلیسی را با هم می‌سنجد. مثلاReading ، Listening و writing ، Speaking را با هم مورد سنجش قرار می‌دهد. این آزمون از طریق کامپیوتر و به صورت آنلاین در سه نوع برگزار می‌شود.

PTE آکادمیک (Academic) مخصوص افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند 

این آزمون مورد قبول دانشگاه‌‌های درجه اول انگلستان و آمریکا است. نتیجه آزمون PTE Academic در مدت ۵ روز از زمانی که شما امتحان می‌دهید، مشخص می‌شود. این آزمون در حدود ۳ ساعت طول می‌کشد.PTE سه بخش دارد؛ بخش اول،نوشتن و صحبت کردن است که ۷۷ تا ۹۳ دقیقه طول می‌کشد و شامل معرفی شخصی،خواندن بلند، تکرار جمله، توصیف تصویر،خلاصه کردن متن در قالب یک جمله یا یک متن است. بخش دوم، خواندن است که ۳۱ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و شامل سوالات چند گزینه‌ای،چیدن پاراگراف و پر کردن جاهای خالی است. بخش سوم شنیدن است که شامل خلاصه کردن یک بخش Listening و سوالات چند گزینه‌ای و پر کردن جای خالی و مشخص کردن کلمات نادرست است. هر مهارت از ۱۰ تا ۹۰ نمره دارد و نمره‌ی کل هم از ۱۰ تا ۹۰ است.

 PTE عمومی (General) مخصوص کسانیکه قصد مهاجرت دارند .

این آزمون از دو بخش نگارش و صحبت کردن تشکیل می‌شود. در بخش نگارش مهارت‌های شما را در چهار سطح Listening،Reading،Comprehension،Writing می‌سنجند. در بخش صحبت کردن، مهارت شما توسط یک بازرس مورد آزمایش قرار می‌گیرد. آزمون PTE General نیز شبیه آزمون استاندارد اروپا (CEFR) دارای ۶ سطح می باشد. مدارک PTE عمومی دارای اعتبار زمانی نیست و هیچ‌گاه منقضی نخواهند شد. تمام سطوح این آزمون در جهان به رسمیت شناخته شده است.

آزمون PTE عمومی به گونه‌ای طراحی شده که در آن زبان ‌آموزان در بیان مطالب کاملا راحت باشند. این روش میزان توانایی ارتباطی زبان آموز را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که آیا زبان‌آموز به راحتی می‌تواند از زبان انگلیسی استفاده کند یا نه؟ در این آزمون سوالاتی مانند؛ نوشتن پیام، درک مقالات روزنامه‌‌ها و شرکت در بحث و مذاکره مطرح می‌شود که در ارتباط با فعالیت‌های داوطلبان در زندگی واقعی‌شان است. PTE General به زبان ‌آموزان کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت‌شان را بهتر بشناسند.

PTE کودکان و نوجوانان ( برای ارزیابی سطح زبان کودکان 7 تا 12 سال)

 آزمون PTE کودکان و نوجوانان، آزمونی سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان در رده‌ی سنی ۶ تا ۱۳ سال محسوب می‌‌شود. در این آزمون به جای تمرکز بر توانایی نوجوانان در اصطلاحات و واژگان خاص انگلیسی، روی توانایی کودکان در استفاده از زبان انگلیسی تاکید شده است. PTE  کودکان در چهار سطح جذاب برگزار می‌شود. آن‌ها در این آزمون برخی از ماجراها و اتفاق‌هایی که برای یک خانواده انگلیسی می‌افتد را در قالب بازی و سرگرمی تجربه می‌کنند. کودکان در طول آزمون زبان انگلیسی با شخصیت‌ها و حوادث متنوعی مواجه می‌شوند که تجربه آزمون را برای آن‌ها جذاب می‌کند. آزمون کودکان هم متناسب با سن آن‌ها و استانداردهای بین المللی تدوین شده است. یکی از دلیل‌هایی که در این آزمون چهار سطح با هم ادغام می‌شود این است که در بحث توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی، همه‌ی ما نیاز داریم که به طور همزمان روی تمام این سطوح تسلط داشته باشیم. نمرات این آزمون برای بخش‌های نگارش،صحبت کردن، گوش دادن و خواندن به تفکیک مشخص می‌شود. به داوطلبان این آزمون در نهایت به جای گواهینامه قبولی،گزارش عملکرد آن‌ها داده می‌شود.

یکی از دلایل محبوبیت این آزمون در بین زبان آموزان این است که از دو سال قبل اداره مهاجرت استرالیا این آزمون را برای مهاجرت به جای آیلتس هم  قبول می کند و علت اینکه چرا افراد زیادی تمایل به شرکت در این آزمون را دارند این است که این آزمون ساده تر از آزمون آیلتس و تافل می باشد. ولی این نکته شایان ذکر است که کشور کانادا این آزمون را برای مهاجرت قبول نمی کند و برای این کشور فقط آیلتس مورد قبول می باشد.

اگر شما تمایل دارید که به استرالیا مهاجرت کنید و نیازمند کسب نمره ۷ در هر چهار مهارت می باشید می توانید به جای آیلتس در آزمون PTE   شرکت کنید. معادل نمره ۷ در چهار مهارت آیلتس نمره ۶۵ در آزمون PTE می باشد که بنابر گفته خیلی از افرادی که در این آزمون شرکت کرده اند کسب نمره ۶۵ در این آزمون راحت تر از کسب نمره ۷ در آیلتس می باشد. اهمیت این قضیه بیشتر در مهارت Writing میاشد چون با توجه به داوطلبان زیادی که در آزمون آیلتس شرکت کرده اند کسب نمره ۷ در مهارت Writing آیلتس به شدت سخت بوده و معمولا افراد مجبور به شرکت در آزمن آیلتس به دفعات می باشند. ولی کسب نمره ۶۵ در آزمون PTE به مراتب ساده تر از ۷ در آیلتس می باشد.

فرمت کلی آزمون PTE به شکل زیر است:

بخش اول Speaking & Writing:

 ۷۷ تا ۹۳ دقیقه زمان برای این قسمت لازم است و شامل موارد زیر است:

    معرفی شخصی

    خواندن بلند read Aloud

    تکرار جمله

    توصیف تصویر

    تکرار یک lecture

    جواب به سوالات کوتاه

    خلاصه کردن متن ( یک جمله )

    خلاصه کردن متن ( یک پاراگراف )

    مقاله ( ۲۰ دقیقه )

بخش دوم Reading:

 ۳۱ تا ۴۰ دقیقه زمان برای سوالات چند گزینه ای

    چیدن پاراگراف ها

    پر کردن جاهای خالی

    ( ۱۰ دقیقه برای استراحت به صورت اختیاری )

بخش سوم Listening:

 ۴۵ تا ۵۷ دقیقه برای

    خلاصه کردن یک بخش Speaking

    سوالات چند گزینه ای

    پر کردن جای خالی

    مشخص کردن ( highlight ) کردن خلاصه درست

    مشخص کردن کلمات ناردست

یکی دیگر از ویژگیهای این آزمون این است که نمره شما ۵ روز بعد از انجام آزمون در وب سایت pearson قابل مشاهده است و شما می توانید بعد از آن بلافاصله در صورت نیاز مجددا ثبت نام نموده و در آزمون شرکت کنید.

این آزمون هر هفته برگزار می شود ولی در کشور ما هیچ مرکزی این آزمون را برگزار نکرده و شما برای شرکت در این آزمون می بایست به کشورها همسایه از جمله ترکیه ٬ دبی  سفر کرده و در آزمون شرکت نمایید. از لحاظ هزینه ای ثبت نام آزمون در کشور ترکیه ارزان تر از دبی می باشد.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری