تاریخ خبر : 1398/06/02 تعداد بازدید : 1375


یادگیری سریع زبان انگلیسی با رعایت چند نکته ساده

یادگیری سریع زبان انگلیسی با رعایت چند نکته ساده

یادگیری سریع زبان انگلیسی! یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در کوتاه‌ ترین زمان! آیلتس تضمینی در 5 ماه! چنین عبارت‌هایی را در بسیاری از آگهی‌های تبلیغاتی دیده‌ایم و احتمالا فکر کرده‌ایم می‌توانیم در مدتی بسیار کوتاه به زبان انگلیسی تسلط کامل پیدا کنیم؛ اما واقعیت این نیست.

البته که زبان انگلیسی در مقایسه با زبان‌های اروپایی دیگر بسیار آسان است. در زبان انگلیسی نه خبری از نکات گرامری پیچیده هست و نه مذکر و مونث! خوشبختانه زبان انگلیسی تا حد زیادی استانداردسازی شده و به همین خاطر به عنوان یک زبان بین‌المللی انتخاب شده است. اما با این وجود، یادگیری زبان انگلیسی هم درست مثل زبان‌های دیگر به تمرین و وقت گذاشتن نیاز دارد.

پیش بینی شده که تا سال 2020، حدود 2 میلیارد نفر در دنیا یا از زبان انگلیسی استفاده کرده یا در حال یادگیری آن باشند. همین محبوبیت زبان انگلیسی باعث شده که منابع آموزش زبان انگلیسی در دنیا فراوان باشند.

برای یادگیری سریع زبان انگلیسی، باید یک استراتژی موثر برای مطالعه داشته باشید.  در اینجا چند نکته را آورده‌ایم که می‌توانید از همین حالا به سراغشان بروید. پس با ما همراه باشید!

 دید صحیح و روشنی نسبت به آینده داشته باشید.

قبل از اینکه برای خود مشخص کنید “چطور می‌توانید بهتر انگلیسی یاد بگیرید”، باید بدانید که چرا به دنبال بهبود زبان انگلیسی خود هستید. می‌خواهید آیلتس 7 بگیرید؟ PTE با نمره 80 می‌خواهید؟ می‌خواهید 1 سال دیگر در زمینه بازرگانی خارجی مشغول به کار شوید؟ داشتن یک دید صحیح به شما کمک می‌کند که:

  • در طول زمان یادگیری روی اهدافتان متمرکز باشید،
  • انگیزه لازم را برای یادگیری زبان انگلیسی داشته باشید، حتی اگر گاهی اوقات علاقه شما به موضوعات درسی کم شود،
  • و این حس را پیدا کنید که “مجبور نیستید” انگلیسی یاد بگیرید، بلکه “خودتان می‌خواهید”.

داشتن دلیل، برای یادگیری سریع زبان انگلیسی بسیار حیاتی است. آیا هدف خاصی از یادگیری دارید؟ اطمینان حاصل کنید که این هدف آنقدر مهم هست که شما را تا انتهای مسیر یادگیری همراهی کند. هرچه متمرکزتر و هدفمندتر باشید، سریع‌تر و آسان‌تر پیشرفت خواهید کرد.

برای یادگیری سریع زبان انگلیسی،اهداف خود را دقیق مشخص کنید.

سوالی که تقریبا همه زبان آموزان از ما می‌پرسند این است که “چقدر طول می‌کشد انگلیسی یاد بگیرم؟”

این موضوع کاملا بستگی به این دارد که می‌خواهید به چه سطحی از زبان انگلیسی برسید، و چه زمانی. اگر اهداف خود را دقیق و روشن مشخص کنید، می‌توانیم به شما بگوییم به چه میزان کار و چقدر زمان نیاز دارید، یا انکه اصولا آن چیزی که به دنبالش هستید شدنی هست یا به زمان بیشتری نیاز دارد.

برای مثال،این اهداف اصلا به درد نمی‌خورند:

  • می‌خواهم به زبان انگلیسی مسلط شوم.
  • می‌خواهم به انگلستان سفر کنم و دوستم را ببینم.
  • می‌خواهم تحصیلاتم را در خارج از کشور ادامه دهم.

در این اهداف، نه محدودیتی مشخص شده و نه زمانی. تعیین مهلت زمانی (Deadline) یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هدف گذاری و ارزیابی عملکرد است.

اهداف نامشخص باعث می‌شوند ملاک دقیقی هم از موفقیت نداشته باشید. منظور شما از “می‌خواهم به زبان انگلیسی مسلط شوم” چیست؟ اگر می‌خواهید در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهید، به چه نمره یا سطحی از زبان نیاز دارید؟ آیلتس 8 می‌خواهید یا سطح B1 هم کافی است؟

اهداف مناسب و هوشمندانه معمولا این شکلی هستند:

  • می‌خواهم تا شش ماه دیگر بتوانم با شرکای تجاری شرکت صحبت کنم و بدون نیاز به دیکشنری به آنها ایمیل بزنم.
  • می‌خواهم تا سه ماه دیگر بتوانم درباره موضوعات روزمره (آب و هوا، سفر، ورزش و …) در بحث‌های کلاسی شرکت کنم.
  •  می‌خواهم تا نه ماه دیگر در آزمون تافل آی بی تی نمره 100 بگیرم تا بتوانم در دانشگاه کلمبیا ثبت نام کنم.

در هدف گذاری هم جاه طلب باشید و هم واقع بین. اگر روزی 12 ساعت کار می‌کنید، روزی 3 ساعت درس خواندن اصلا فکر خوبی نیست. فشار آوردن بیش از حد هیچ وقت به نتایج بهتر منجر نمی‌شود.

به جای این کار، یک برنامه یادگیری برای خود در نظر بگیرید. منظم و روزمره بودن برنامه مهم‌تر از میزان سنگینی آن است. به جای آنکه خود را روزی یک ساعت مشغول کنید، روزی پانزده دقیقه تمرین کنید اما این پانزده دقیقه تمرین را هر روز داشته باشید.

تعادل برقرار کنید.

همانطور که می‌دانید، چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی وجود دارند: خواندن، گوش کردن، نوشتن و صحبت کردن. نظرات مختلفی درباره میزان اهمیت این چهار مهارت وجود دارد: بعضی خواندن را مهم‌ترین می‌دانند و بعضی هم صحبت کردن را.

اما چیزی که باید بدانیم این است که هر چهار مهارت اهمیت خاص خود را دارند و هیچ گاه نمی‌توان یکی از آنها را نسبت به بقیه در اولویت قرار داد.

همه چیز به هدف شما بستگی دارد. اگر به دنبال کار در یک کشور خارجی هستید، مهارت صحبت کردن بیش از هر چیز دیگری به درد شما می‌خورد و اگر هم هدف شما فعالیت در فضای مجازی و ارتباط ایمیلی با انگلیسی زبانان است، باید خواندن و نوشتن خود را به شکل ویژه‌ای تقویت کنید.

یکی از بهترین راه‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی، برقراری تعادل بین هر چهار مهارت در هنگام مطالعه است. قبل از آنکه خوب بنویسید، باید بتوانید خوب بخوانید. اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید، باید بتوانید خوب گوش کرده و صحبت‌های بقیه را متوجه شوید.

پس به همه جنبه‌های یادگیری زبان انگلیسی توجه کنید و بدانید تک بعدی کار کردن نتیجه‌ای به جز ضرر برای شما نخواهد داشت.

متناسب با سطح خود مطالعه کنید.

در هنگام انتخاب هر کتاب یا منبع آموزشی از هر نوع یا مرتبط با هر مهارتی، آنهایی را انتخاب کنید که درست با سطح زبان شما منطبق بوده یا اندکی (فقط اندکی!) شما را به چالش بکشند.

برای نمونه، اگر تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌‎اید نمی‌توانید اخبار انگلیسی BBC را تماشا کنید! به جای آن می‌توانید از وبسایت‌ News in Level متناسب با سطح زبان خود اخبار را دنبال کنید. اگر به کتاب خواندن علاقه دارید، خوشبختانه کتاب‌های داستان سطح بندی شده از مبتدی تا پیشرفته در بازار موجود هستند و تقریبا هر کتابی درباره هر موضوعی که دوست داشته باشید می‌توانید پیدا کنید.

مراقب باشید منابع آموزشی شما بیش از حد ساده نباشند چون در این صورت، چیزی به معلومات شما اضافه نکرده و تنها وقت شما را تلف خواهند کرد.

سعی کنید واژگان (Vocabulary) جدید را با توجه به محتوا و موضوع یاد بگیرید نه با دیکشنری.

جدا از اینکه این کار بهترین روش تقویت دایره واژگان (Vocabulary) است، یکی از بهترین روش‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی هم هست.

کلمه حفظ کردن، کاری بی فایده یا حتی غیر ممکن است. بهترین راه یادگرفتن کلمات، یادگرفتن معنا و کاربرد آنها داخل یک موضوع مشخص مثل کتاب، موسیقی، فیلم یا حتی بازی است. با این کار هم استفاده از واژه جدید را یاد گرفته و هم گرامر خود را تقویت خواهید کرد!

با تمرین فراوان و مستمر، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

برای یادگیری سریع زبان انگلیسی، سفر به یک کشور انگلیسی زبان بسیار مفید است. اما اگر امکان این کار را ندارید، نگران نباشید! با سر زدن به سایت‌هایی مثل MyLanguageExchange.com می‌توانید با انگلیسی زبانان بومی مستقیما در ارتباط باشید یا حتی آنها را دور و بر خود پیدا کنید!

حرف آخر: برای یادگیری سریع زبان انگلیسی، هیچ وقت ناامید نشوید!

از اشتباه کردن نترسید. یادگیری زبان انگلیسی فرصتی است فوق‌العاده برای رشد شخصیت و بهبود مهارت‌های شما. نگران این نباشید که حرف زدن شما به چشم انگلیسی زبانان Native خنده دار به نظر آید و از این که بقیه اشتباهات شما را بگیرند ناراحت نشوید. اگر نگران چنین چیزهایی باشید، هیچ وقت پیشرفت نخواهید کرد. فقط با اعتماد به نفس به کارتان ادامه دهید و یادتان باشد که هرچه بیشتر تمرین کنید، سریع‌تر پیشرفت می‌کنید!

پس از همین حالا رویکرد خود را در یادگیری تغییر دهید!

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری