تاریخ خبر : 1398/04/17 تعداد بازدید : 1649


راهنمای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی

راهنمای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی

تقریبا همه افراد دوست دارند زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را با گوش کردن آهنگ ها و ترانه های انگلیسی زبان یاد بگیرند.

اگر اهل گوش کردن به موسیقی و مخصوصا موزیک پاپ انگلیسی یا آمریکایی باشید، حتما می‌دانید که موزیک گوش کردن نسبت به تمرین گرامر سرگرم کننده تر و لذت بخش تر است (البته که تمرین های گرامری هم مهم هستند و حتما باید انجام شوند)!

اما صرفا موسیقی گوش کردن یک موضوع است و یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی موضوعی متفاوت.

در این مطلب، به شما توضیح خواهیم داد چطور از موسیقی به عنوان ابزاری قدرتمند برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی خود استفاده کنید. اما قبل از پرداختن به این موضوع، باید بدانیم که:

چرا موسیقی روش مناسبی برای یادگیری زبان انگلیسی است؟

گوش کردن به آهنگ ها و ترانه های انگلیسی زبان یکی از موثرترین راه‌های تقویت زبان انگلیسی است؛ چون:

موسیقی به تقویت ذهن کمک می‌کند. شواهد علمی نشان داده‌اند که گوش کردن به موسیقی به کسانی که در حال یادگیری زبان دوم هستند کمک می‌کند گرامر و واژگان را بهتر آموخته و حتی دیکته خود بهبود دهند. علاوه بر این موضوع، پدیده ای وجود دارد به نام “اثر موتسارت” که می‌گوید گوش دادن به موسیقی کلاسیک عملکرد ذهن را در حین فعالیت هایی همچون یادگیری بسیار بهبود می‌بخشد.

گوش کردن به موسیقی شما را با مکالمات روزمره و عامیانه اشنا می‌کند. ترانه‌های نوشته شده به زبان انگلیسی پر از کلمات، عبارات و اصطلاحات بسیار مفید هستند. از آنجا که شنوندگان اصلی این آهنگ ها هم انگلیسی زبانان بومی (Native) هستند، محتوای آنها معمولا کاربردی و کاملا به روز هستند.

موسیقی و ترانه های انگیسی گوش‌های شما را با زبان انگلیسی آشناتر می‌کنند. گوش کردن به موزیک های انگلیسی زبان تمرکز شما را در هنگام گوش دادن افزایش داده و درک شما از ریتم، سرعت و لحن شخص گوینده را بالا می‌برد.

موزیک گوش کردن باعث می‌شود عبارت ها در اعماق ذهن شما بنشینند. بسیاری از واژگان و ترکیب های داخل یک ترانه چند بار تکرار می‌شوند و همین تکرار باعث می‌شود به صورت ناخودآگاه آنها را به خاطر بسپارید (احتمالا خود شما هم قبلا این موضوع را تجربه کرده‌اید). این پدیده به شما کمک می‌کند بتوانید به آسانی کلی کلمه و ساختار جدید حفظ کرده و ریتمیک بودن و جذابیت آنها کاری می‌کند که فراموش کردن این جملات تقریبا غیر ممکن باشد!

گوش کردن به موسیقی احساسات ما را برانگیخته می‌کند. حسی که گوش کردن به موزیک به ما می‌دهد هم روی ذهن و هم روی جسم ما تاثیر مثبت داشته و می‌تواند به صورت کلی حال و هوای درونی ما را دگرگون کند. ما انسان‌ها همیشه چیزی را که نسبت به آن احساس داریم بهتر به خاطر می‌سپاریم.

موزیک همیشه دم دست است! یکی از دلایلی که باعث می‌شود یادگیری زبان انگلیسی برای بعضی افراد سخت باشد این است که وقتی برای تمرین کردن پیدا نمی‌کنند. اما خوبی یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی این است که که شما می‌توانید موسیقی مورد علاقه تان را همه جا همراه خود برده و از این نظر معمولا محدودیتی ندارید. چه در ماشینتان نشسته باشید، چه در آشپزخانه باشید و چه در حال دوش گرفتن، می‌توانید موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید بدون اینکه حوصله تان سر برود.

موسیقی شما را با فرهنگ انگلیسی زبان ها آشنا می‌کند. یک زبان خارجی از جمله زبان انگلیسی از فرهنگ آن کشور جدا نیست و به همین خاطر آشنایی با فرهنگ یک کشور خارجی همیشه یادگیری زبان آن کشور را برای شما آسان ‌تر می‌کند.

8 نکته مفید برای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی

در ابتدا، باید آن آهنگ هایی که قصد دارید با آنها انگلیسی یاد بگیرید را انتخاب کنید. اهمیت این موضوع در این است که انتخاب نادرست موسیقی ممکن است شما را به دردسر بیندازد. در ابتدای کار بهتر است به سراغ این نوع آهنگ ها نروید:

    آهنگ هایی که ترانه‌های بسیار سخت و پیچیده‌ای دارند که کلمات و عبارت های داخلشان رایج نیستند.

    آهنگ هایی که محبوب و معروف نیستند (البته ما برای سلیقه موسیقی شما احترام قائلیم، اما هدف برقراری ارتباط با عامه انگلیسی زبانان است).

    آهنگ هایی که ریتم بیش از حد سریعی دارند و به همین فهمیدن ترانه شان بسیار سخت است.

    آهنگ هایی که متن ترانه شان در فضای اینترنت موجود نیست.


بعد از آنکه آهنگ مورد مناسبی برای گوش کردن انتخاب کردیم، وقت آن است که با نکات این کار هم آشنا شویم:

فضاهای مناسبی برای گوش کردن به موسیقی پیدا کنید.

سایت‌های به اشتراک گذاری ویدیو

وبسایت‌هایی مثل Youtube و Vimeo پر هستند از موزیک ویدیوهای گوناگون که تقریبا همه آنها به همراه متن ترانه (Lyrics) بوده و آنقدر هم تعدادشان فراوان است که هیچ گاه برای دیدن همه آنها وقت نخواهید داشت!

سایت های پخش کننده موسیقی و پادکست

برای استفاده از سرویس های آنلاین پخش موسیقی مثل Spotify، معمولا باید پول پرداخت کنید. اما وبسایت های به اشتراک گذاری محتوای صوتی مثل Soundcloud اینطور نیستند و شما همیشه می‌توانید در آنها چیزی برای گوش دادن پیدا کنید.

کلاس های گوش کردن به موسیقی

شرکت در کلاس های گوش کردن به موسیقی در موسسه زبان ایران اروپا، یکی از بهترین راه‌ های یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی است. این کلاس ها که برای زبان آموزان سطوح متوسط (Intermediate) به بالا برگزار می‌شوند، درست همانند کلاس‌ های تماشای فیلم به گسترش دامنه واژگان (Vocabulary) و بهبود مهارت شنیداری (Listening) شما کمک فراوانی می‌کنند.

آهنگ های مناسب خود را پیدا کنید.

  موزیکی انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. گوش کردن به آهنگ هایی که به آنها علاقه ای ندارید اصولا هیچ فایده ای نداشته و تنها حوصله شما را سر خواهد برد. فعالیتی که حوصله شما را سر ببرد هم قطعا به یادگیری منجر نخواهد شد.

آهنگ هایی را انتخاب کنید که زبان انگلیسی به کار رفته در آنها مناسب شما باشد. برای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی، ترانه هایی مناسب هستند که حاوی کلمات و عبارات معمول بوده و برای شما نه بیش از حد آسان باشند و نه بیش از حد سخت.

نکته دیگری که در انتخاب موسیقی باید به آن دقت کنید این است که خوانندگان گاهی کلمات را به صورت واضح تلفظ نمی‌کنند. به همین خاطر بهتر است به سراغ موسیقی پاپ بروید، نه اپرا یا هوی متال!

بهتر است آهنگ هایی را گوش کنید که متن ترانه آنها حالت داستانی دارد. فهمیدن این نوع ترانه‌ها معمولا آسان‌تر است چون می‌توانید خود را در میان ماجرا گذاشته و از آن نوعی تصویر ذهنی هم داشته باشید. اگر در ابتدای مسیر یادگیری زبان هستید، گوش کردن به ترانه‌های کودکان یا آهنگ های کارتون های والت دیزنی هم می‌توانند به شما کمک فراوانی کنند.

کار را با موزیک پاپ شروع کنید و سپس به سراغ سبک های دیگر بروید. موسیقی پاپ مرسوم در دنیا معمولا درباره موضوعات عاشقانه است که فهمیدنشان معمولا راحت تر و سریع تر اتفاق می‌افتد. بعد از آنکه به محتوای این نوع آهنگ ها مسلط شدید، می‌توانید با گوش کردن انواع دیگر موسیقی دایره واژگان خود را گسترش دهید.

ترانه‌ها را مطالعه و تحلیل کنید.

اگر می‌خواهید فقط با استفاده از موسیقی زبان انگلیسی یاد بگیرید، باید در ابتدا برای خواندن، فهمیدن و بررسی دقیق متن ترانه ها (Lyrics) وقت بگذارید.

این روزها دیگر لازم نیست متن ترانه ها را خودتان روی کاغذ پیاده کنید چون خیلی ها از قبل این کار را برای شما انجام داده‌اند! با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید متن هر آهنگی که به دنبالش هستید را پیدا کنید. به این شکل قادر خواهید بود معنی کلماتی را که با آنها آشنایی ندارید راحت تر پیدا کرده و روی ساختارهای جملات دقیق‌تر شوید.

روی کلمات جدیدی که یاد گرفته‌اید کار کنید.

بعد از خواندن متن ترانه ها و درک مطلب، می‌توانید روی کلمات جدید داخل ترانه بیشتر تمرین کنید و با آنها جملات متفاوت بسازید تا بر کاربرد آنها تسلط بیشتری پیدا کنید.

شما هم همراه با آهنگ بخوانید!

با تکنیک های خوانندگی آشنا نیستید؟ صدای خوبی ندارید؟ هیج مشکلی نیست! هر وقت در خانه یا ماشین خود تنها هستید، متن ترانه را جلوی خودتان گذاشته، همراهش بلند بلند بخوانید و لذت ببرید! فقط مراقب باشید دیگران را اذیت نکنید.

سعی کنید آهنگ ها را به خاطر سپرده و از حفظ بخوانید.

بعد از مدتی کار روی آهنگ ها، کم کم متوجه خواهید شد که متن ها را حفظ شده اید و از اینجا به بعد باید سعی کنید بدون نگاه کردن به متن ترانه ها، آنها را از حفظ بخوانید. در اینجا است که خواهید دید می‌توانید کاری بیشتر از صحبت کردن ساده انجام دهید.

هر چند وقت یک بار آهنگ های قدیمی تر را دوباره گوش کنید.

هر وقت آهنگی را گوش کردید، ترانه آن را خواندید و متوجه منظور آن شدید، معمولا به سراغ ترانه بعدی خواهید رفت. اما از آنجا که سطح دانش زبان انگلیسی شما همواره در حال پیشرفت است، اگر بعد از چند ماه یکی از آهنگ های قدیمی تر را دوباره گوش کنید متوجه خواهید شد که این بار چیزهایی می‌فهمید که دفعه اول هرگز درک نکرده بودید.


به این روش می‌گویند “تکرار با فاصله” یا Spaced Repetition و ثابت شده که این کار خیلی بهتر از زمانی جواب می‌دهد که بخواهید همه چیز را همان ابتدا به صورت کامل یاد بگیرید.

آهنگ هایی پیدا کنید که در متن آنها کلماتی که تازه یاد گرفته‌اید به کار رفته باشند.

این کار چندان آسان نیست و کمی هم نیاز به شانس دارد. آهنگ مناسب کار شما باید تعادل متناسبی بین کلماتی که به تازگی یاد گرفته‌اید و کلمات مرتبط جدید برقرار کرده باشد. اما چنین ترانه‌هایی شما را تشویق به تلاش بیشتر کرده و سطح عملکرد شما را به بالاترین حد ممکن می‌رسانند.

حرف آخر

از اینجا به بعد کاری ندارید به جز لذت بردن! اگر گوش کردن هدفمند به موسیقی انگلیسی زبان کار هر روز شما باشد، بعد از مدتی کوتاه متوجه اثر معجزه آسای این کار خواهید شد!

 

 

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری