در دنیای امروز چنانچه بخواهید برای یک شغل یا پذیرش در یک دانشگاه درخواست بدهید یا برای مهاجرت اقدام کنید، نخستین گام تهیه یک رزومهی استاندارد است. چنین رزومهای، شانس پذیرش شما را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. در ادامه این مطلب در مجله ایران مهر با توضیحات تکمیلی در خصوص نوشتن CV ما را همیاری کنید.

کاربرد و اهمیت نوشتن رزومه
رزومه به طورکلی دربردارنده پیشینه تحصیلی، حرفهای، دستاوردها و تجربیات شما است و این اطلاعات را به بهترین شکل ممکن ارائه میدهد. یک رزومه استاندارد باید بهگونهای باشد که مطابق با فرصت شغلی، تحصیلی و ...، ویژگیهای مثبت شما را پررنگ نموده و نقاط ضعف تان را بپوشاند.
گرچه هر رزومه ای از یک ساختار مشابه کلی پیروی میکند، برحسب مورد، از نوآوریهایی در آن استفاده میگردد. رزومه را میتوان به یک پوستر تشبیه کرد که محصولی را در یک نگاه به مشتری معرفی مینماید.
تفاوت رزومه (Resume) با ( CV (Curriculum Vitae چیست؟
رزومه یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی را به صورت مختصر بیان میکند. مطابق با هر موقعیت شغلی تنظیم میشود. نیاز نیست بیانگر تمام سوابق شغلیتان باشد و یا همه چیز به ترتیب زمانی نوشته شود.
در مقابل آن، CV دو یا چند صفحه است و اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی را با جزئیات دقیق نمایش میدهد. سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز در آن ذکر میشوند. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیتهای شغلی مختلف تغییر نمیکند، نیز براساس ترتیب زمانی نوشته میشود. از کاربردهای مهم آن میتوان به اپلای برای مؤسسات آکادمیک یا تحقیقاتی اشاره کرد.

مقایسه رزومه و CV در کشورهای مختلف
در کشورهای مختلف دنیا، استانداردهای متفاوتی در به کاربردن رزومه و CV، نیز ساختار و محتوای آنها وجود دارد. در کشورهای آمریکا و کانادا همواره رزومه مورد استفاده قرار میگیرد. برای ایجاد فرصت برابر برای همه افراد، رزومه در این کشورها فاقد عکس بوده و نوشتن اطلاعات شخصی (سن، تاریخ تولد، ملیت، وضعیت تأهل و تعداد فرزندان) در آن مجاز نیست.
در کشورهای انگلستان، ایرلند و نیوزیلند، CV برای همه موارد مورد استفاده قرار میگیرد و از رزومه استفاده نمیشود. استفاده از عکس و نوشتن اطلاعات شخصی در این کشورها، همچون آمریکا و کانادا مجاز نیست. در نگارش رزومه کاری برای کشور انگلستان، سوابق کاری بر سایر بخشهای رزومه برتری دارد. درزمینه اطلاعات تحصیلی، تنها سابقه و اطلاعات آخرین مقطع تحصیلی ذکر میشود.
در سایر کشورهای اروپایی، CV گزینه غالب بهشمار میآید و برای نوشتن آن یک قا لب استاندارد با عنوان European Union CV Format وجود دارد. در این کشورها، یک عکس در سایز پاسپورتی در گوشه سمت راست CV قرار میگیرد و میتوان اطلاعات شخصی را در آن درج نمود. در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، سوابق تحصیلی باید به عنوان اولین بخش در رزومه نوشته شود.
در کشورهای استرالیا، هند، آفریقای جنوبی و همچنین ایران، اصطلاحات رزومه و CV بهجای هم استفاده میشوند. در این نوشته نیز از واژههای رزومه و CV به یک منظور استفاده شده است.

یک رزومه خوب و استاندارد شامل چه بخشهایی است؟
کارفرما میخواهد با یک نگاه اطلاعات موردنیاز را از رزومهی شما به دست آورد. در این بخش، با مواردی که در یک رزومه حرفهای مطابق با استانداردهای بهروز دنیا (۲۰۱۹) باید آورده شود آشنا میشویم.
۱- نام، عنوان شغلی، اطلاعات تماس
در قسمت بالای صفحه، " نام، عنوان شغلی و اطلاعات تماس" نوشته میشود. در نظر داشته باشید که در بالای صفحهی رزومه، درج نام کافی است و در هیچ شرایطی نباید از عنوان "رزومه" استفاده شود.
درج آدرس پست الکترونیکی (مهمترین راه ارتباطی کارفرما با شما) و شماره تلفن در قسمت اطلاعات تماس ضروری است. زمانی مرسوم بود که آدرس کامل آورده شود اما امروزه نام شهر و کشور کافی است. میتوان لینک پروفایل LinkedIn را نیز در این بخش آورد.
در گذشته بهدلایل جنسیتی یا نژادی، از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری میشد. امروزه در آمریکا و انگلیس معمولاً از عکس در رزومه استفاده نمیشود، اما در کشورهایی همچون فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی از این نظر وجود ندارد.
۲- اطلاعات هویتی
"اطلاعات هویتی" که یکی از مهمترین بخشهای یک رزومه بهشمار میآید، پاراگراف کوتاهی است که بلافاصله بعد از نام و اطلاعات تماس آورده میشود و به کارفرما یک دیدکلی از شما و تواناییهایتان میدهد.
این بخش باید تواناییهایی از شما که متناسب با مورد درخواستی است را برجسته کند. به عبارتی، وضعیت کنونی شما را با چند جمله کوتاه و روشن بیان کند. در این بخش پاسخ پرسشهای زیر میبایست گنجانده شود:
"شما چه شخصیتی دارید؟"، شما چه دستاوردی برای کارفرما خواهید داشت؟"، "هدف شما از درخواست این فرصت چیست؟

۳- تجربهها و سوابق شغلی
این قسمت از رزومه، این امکان را به شما میدهد که تجربههای شغلی و حرفهای پیشین خود را شرح دهید. فهرست نمودن این موارد باید به ترتیب زمانی از حال به گذشته باشد. برای هر تجربه حرفهای، "عنوان شغلی، مسئولیتها، تاریخ فعالیت، محل فعالیت، و آدرس و مشخصات کارفرما" درج میشود. مسئولیتها و مهارتهای کلیدی خود را نام ببرید و پروژههای انجام شده، دستاوردها، و تاثیراتی که بر محل کار قبلی خود گذاشتهاید را شرح دهید. به طور معمول ارجاع تحصیلی (معرفی استاد راهنما) و ارجاع شغلی (معرفی کارفرمای قبلی) نیز در این قسمت لحاظ می شود.
از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. سعی کنید بر روی تجربه های کار گروهی خود تمرکز کنید.
اگر تجارب متنوع گستردهای دارید، جزئیات آنهایی که بی ارتباط به موضوع هستند یا مربوط به بیش از ده سال گذشته هستند را می توان حذف کرد.
۴- مدارک تحصیلی، مهارتها و تواناییها
اطلاعات تحصیلی و یا دورههایی که گذراندهاید نیز همانند سابقه شغلی، باید با ترتیب زمانی از حال به گذشته مشخص شده باشد. اطلاعات تحصیلی به ترتیب شامل "نام موسسه یا دانشگاه محل تحصیل، تاریخ اشتغال به تحصیل و مدارک و درجات علمی کسب شده" می باشد.
اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید، معدل یا ارزشیابی تحصیلی (یا معادل آن) و نیز مدارک دورههای آموزشی، پروژه یا نمونه کاری که انجام دادهاید ارائه میگردد. مهارتهایی مانند تسلط به زبان غیرمادری، توانایی کار با نرم افزارهای و ابزارهای آنلاین مرتبط با مهارتهای شما بسیار مهم هستند.
از دیگر مواردی که مورد توجه کارفرما قرار میگیرد، نوع علایق و سرگرمیها و فعالیتهای گروهی شماست که به عنوان یک مزیت درزمینه توانایی ارتباط با دیگران شناخته می شود.
نکات کلیدی در تهیه رزومه
۱- محتوای رزومه نباید غلطهای املایی و دستورزبانی داشته باشد.
۲- مشخصات ظاهری
در فرمت بریتانیایی:
- رزومه باید در ۲ صفحه (برای برخی حرفهها تا ۳ یا ۴ صفحه) تنظیم شود.
- هر بخش باید یک تیتر بزرگ و پررنگ (bold) داشته باشد تا بهآسانی دیده و خوانده شود.
- از فونتهای استاندارد مانند Calibri و Arial استفاده شود.
- سایز فونت برای بدنه ۱۰-۱۲ point و برای تیترها ۱۴-۱۸ point باشد. حاشیه صفحه ۲.۵ cm از هر طرف تنظیم شود.
۳- انتخاب واژگان
- به جای به کاربردن کلمه متخصص، به لیستی از کارهایی که انجام داده اید اشاره کنید. واژه expert یا Specialized از واژگانی هستند که در پروفایلهای LinkedIn بیش از اندازه استفاده شدهاند و استفاده از آنها ممکن است غیرحرفهای به شمار بیاید.
- واژه هایی مانند مدیریت کردن یا مسئولیت داشتن، برای توصیف موقعیتهای شغلی بارها در متن تکرار میشوند که واژههای اداره کردن، نظارت داشتن، هدایت کردن جایگزینهای خوبی هستند. در رزومه انگلیسی به عنوان جایگزین واژه Managed، از واژههای Guided، Directed، Facilitated، Mentored و Cultivated استفاده میشود. همچنین میتوان از واژههای led به معنای هدایت کردن و handled به معنای رسیدگی به یک کار یا موقعیت خاص استفاده کرد.
- واژه ساختن را میتوان با واژههای طراحی کردن، توسعه دادن یا شکل دادن جایگزین کرد. در رزومه انگلیسی برای واژه Created جایگزینهای متنوعی همچون Designed، Shaped، Developed یا Fashioned وجود دارد.
- برخی واژهها شاید معادل آنها در رزومه فارسی کاربرد خاصی نداشته باشد اما در رزومه انگلیسی میتوان برای نگارش بهتر از آنها بهره برد. از جمله واژههای Coached، Facilitated، Represented و یا Assessed. بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.
برخی از انواع رزومه
رزومه گاهی براساس مهارت (Skills-based) تنظیم میشود. در این نوع رزومه، تمرکز بر روی مهارتها و سوابقی است که با موقعیت درخواستی فعلی مرتبط هستند. از جمله کاربردهای آن برای موقعیتهای شغلی مدیریتی است. گاه نیز رزومه صرفاً براساس ترتیب زمانی (Chronological) تنظیم میگردد به این صورت که از آخرین تجربه شروع می شود و به ترتیب زمانی به عقب میرود. راحتترین و رایجترین شیوه تهیه رزومه است و جژئیات در آن ساده و قابل فهم ارائه میشود.
به منظور داشتن یک رزومهی خوب، پس از ویرایش رزومهتان، از افراد مورد اعتمادی که تجربه کافی دارند، درخواست خواندن و اظهارنظر کنید. هیچ چیز سریعتر از اشتباهات تایپی نمیتواند نظر کارفرما را نسبت به شما منفی کند. بنابراین خودتان چندین بار آن را ویرایش کنید و حداقل از یک نفر دیگر نیز بخواهید که آن را ویرایش و تأیید کند.