تاریخ خبر : 1398/03/12 تعداد بازدید : 1319


چطور رزومه و CV حرفه‌ای بنویسیم؟

در دنیای امروز چنانچه بخواهید برای یک شغل یا پذیرش در یک دانشگاه درخواست بدهید یا برای مهاجرت اقدام کنید، نخستین گام تهیه یک رزومه­‌ی استاندارد است. چنین رزومه‌­ای، شانس پذیرش شما را به ­طور چشمگیری افزایش خواهد داد. در ادامه این مطلب در مجله ایران مهر با توضیحات تکمیلی در خصوص نوشتن CV ما را همیاری کنید.

کاربرد و اهمیت نوشتن رزومه

رزومه به ­طورکلی دربردارنده­ پیشینه­ تحصیلی، حرفه­ای، دستاوردها و تجربیات شما است و این اطلاعات را به بهترین شکل ممکن ارائه می­دهد. یک رزومه­ استاندارد باید به­گونه­‌ای باشد که مطابق با فرصت شغلی، تحصیلی و ...، ویژگی­های مثبت شما را پررنگ نموده و نقاط ضعف تان را بپوشاند.

گرچه هر رزومه ­ای از یک ساختار مشابه کلی پیروی می­کند، برحسب مورد، از نوآوری­هایی در آن استفاده می­گردد. رزومه را می­توان به یک پوستر تشبیه کرد که محصولی را در یک نگاه به مشتری معرفی می­نماید.

تفاوت رزومه (Resume) با ( CV (Curriculum Vitae چیست؟

رزومه یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی را به صورت مختصر بیان می‌کند. مطابق با هر موقعیت شغلی تنظیم می­شود. نیاز نیست بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد و یا همه چیز به ترتیب زمانی نوشته شود.

در مقابل آن، CV دو یا چند صفحه‌ است و اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز در آن ذکر می­شوند. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند، نیز براساس ترتیب زمانی نوشته می­شود. از کاربردهای مهم آن می­توان به اپلای برای مؤسسات آکادمیک یا تحقیقاتی اشاره کرد.

مقایسه رزومه و CV در کشورهای مختلف

در کشورهای مختلف دنیا، استانداردهای متفاوتی در به­ کاربردن رزومه و CV، نیز ساختار و محتوای آن­ها وجود دارد. در کشورهای آمریکا و کانادا همواره رزومه مورد استفاده قرار می­گیرد. برای ایجاد فرصت برابر برای همه افراد، رزومه در این کشورها فاقد عکس بوده و نوشتن اطلاعات شخصی (سن، تاریخ تولد، ملیت، وضعیت تأهل و تعداد فرزندان) در آن مجاز نیست.

در کشورهای انگلستان، ایرلند و نیوزیلند، CV برای همه موارد مورد استفاده قرار می­گیرد و از رزومه استفاده نمی­شود. استفاده از عکس و نوشتن اطلاعات شخصی در این کشورها، همچون آمریکا و کانادا مجاز نیست. در نگارش رزومه­ کاری برای کشور انگلستان، سوابق کاری بر سایر بخش­های رزومه برتری دارد. درزمینه اطلاعات تحصیلی، تنها سابقه و اطلاعات آخرین مقطع تحصیلی ذکر می­شود.

در سایر کشورهای اروپایی، CV گزینه غالب به­شمار می­آید و برای نوشتن آن یک قا لب استاندارد با عنوان European Union CV Format وجود دارد. در این کشورها، یک عکس در سایز پاسپورتی در گوشه سمت راست CV قرار می­گیرد و می­توان اطلاعات شخصی را در آن درج نمود. در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، سوابق تحصیلی باید به­ عنوان اولین بخش در رزومه نوشته شود.

در کشورهای استرالیا، هند، آفریقای جنوبی و همچنین ایران، اصطلاحات رزومه و CV به‌­جای هم استفاده می­شوند. در این نوشته نیز از واژه‌­های رزومه و CV به یک منظور استفاده شده­ است.

یک رزومه خوب و استاندارد شامل چه بخش­هایی است؟

کارفرما می­خواهد با یک نگاه اطلاعات موردنیاز را از رزومه­‌ی شما به ­دست ­آورد. در این بخش، با مواردی که در یک رزومه حرفه‌­ای مطابق با استانداردهای به‌­روز دنیا (۲۰۱۹) باید آورده شود آشنا می­شویم.

۱- نام، عنوان شغلی، اطلاعات تماس

در قسمت بالای صفحه، " نام، عنوان شغلی و اطلاعات تماس" نوشته می­شود. در نظر داشته باشید که در بالای صفحه­‌ی رزومه، درج نام کافی است و در هیچ شرایطی نباید از عنوان "رزومه" استفاده شود.

درج آدرس پست الکترونیکی (مهم­ترین راه ارتباطی کارفرما با شما) و شماره تلفن در قسمت اطلاعات تماس ضروری است. زمانی مرسوم بود که آدرس کامل آورده شود اما امروزه نام شهر و کشور کافی است. می­توان لینک پروفایل LinkedIn را نیز در این بخش آورد.

در گذشته به­‌دلایل جنسیتی یا نژادی، از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری می­شد. امروزه در آمریکا و انگلیس معمولاً از عکس در رزومه استفاده نمی­شود، اما در کشورهایی همچون فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی از این نظر وجود ندارد.

۲- اطلاعات هویتی

"اطلاعات هویتی" که یکی از مهم­ترین بخش­های یک رزومه به­‌شمار می­آید، پاراگراف کوتاهی است که بلافاصله بعد از نام و اطلاعات تماس آورده می­شود و به کارفرما یک دیدکلی از شما و توانایی­هایتان می­دهد.

این بخش باید توانایی­هایی از شما که متناسب با مورد درخواستی است را برجسته کند. به ­عبارتی، وضعیت کنونی شما را با چند جمله کوتاه و روشن بیان کند. در این بخش پاسخ پرسشهای زیر می­بایست گنجانده شود:

"شما چه شخصیتی دارید؟"، شما چه دستاوردی برای کارفرما خواهید داشت؟"، "هدف شما از درخواست این فرصت چیست؟

۳-  تجربه‌­ها و سوابق شغلی

این قسمت از رزومه، این امکان را به شما می­دهد که تجربه‌­های شغلی و حرفه‌­ای پیشین خود را شرح دهید. فهرست نمودن این موارد باید به ترتیب زمانی از حال به گذشته باشد. برای هر تجربه حرفه­ای، "عنوان شغلی، مسئولیت­ها، تاریخ فعالیت، محل فعالیت، و آدرس و مشخصات کارفرما" درج می­شود. مسئولیت­ها و مهارت­های کلیدی خود را نام ببرید و پروژه­‌های انجام ­شده، دستاوردها، و تاثیراتی که بر محل کار قبلی خود گذاشته­‌اید را شرح دهید. به طور معمول ارجاع تحصیلی (معرفی استاد راهنما) و ارجاع شغلی (معرفی کارفرمای قبلی) نیز در این قسمت لحاظ می شود.

از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. سعی کنید بر روی تجربه های کار گروهی خود تمرکز کنید.

اگر تجارب متنوع گسترده‌ای دارید، جزئیات آن­هایی که بی ارتباط به موضوع هستند یا مربوط به بیش از ده سال گذشته هستند را می توان حذف کرد.

 

۴- مدارک تحصیلی، مهارت­ها و توانایی­ها

اطلاعات تحصیلی و یا دوره­‌هایی که گذرانده­‌اید نیز همانند سابقه شغلی، باید با ترتیب زمانی از حال به گذشته مشخص شده باشد. اطلاعات تحصیلی به ترتیب شامل "نام موسسه یا دانشگاه محل تحصیل، تاریخ اشتغال به تحصیل و مدارک و درجات علمی کسب شده" می باشد.

اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید،  معدل یا ارزشیابی تحصیلی (یا معادل آن) و نیز مدارک دوره­‌های آموزشی، پروژه یا نمونه کاری که انجام داده­‌اید ارائه می­گردد. مهارت­هایی مانند تسلط به زبان غیرمادری، توانایی کار با نرم افزارهای و ابزارهای آنلاین مرتبط با مهارت­های شما بسیار مهم هستند.

از دیگر مواردی که مورد توجه کارفرما قرار می­گیرد، نوع علایق و سرگرمی­ها و فعالیت­های گروهی شماست که به عنوان یک مزیت درزمینه توانایی ارتباط با دیگران شناخته می شود.

نکات کلیدی در تهیه رزومه

۱- محتوای رزومه نباید غلط­های املایی و دستورزبانی داشته باشد.

۲- مشخصات ظاهری

در فرمت بریتانیایی:

- رزومه باید در ۲ صفحه (برای برخی حرفه‌ها تا ۳ یا ۴ صفحه) تنظیم شود.

- هر بخش باید یک تیتر بزرگ و پررنگ (bold) داشته باشد تا به­آسانی دیده و خوانده شود.

- از فونت­های استاندارد مانند Calibri و Arial استفاده شود.

- سایز فونت برای بدنه ۱۰-۱۲ point و برای تیترها ۱۴-۱۸ point باشد. حاشیه صفحه ۲.۵ cm از هر طرف تنظیم شود.

۳- انتخاب واژگان

- به جای به کاربردن کلمه متخصص، به لیستی از کارهایی که انجام داده اید اشاره کنید. واژه expert یا Specialized از واژگانی هستند که در پروفایل­های LinkedIn بیش از اندازه استفاده شده­‌اند و استفاده از آن­ها ممکن است غیرحرفه­‌ای به ­شمار بیاید.

- واژه هایی مانند مدیریت کردن یا مسئولیت داشتن، برای توصیف موقعیت­های شغلی بارها در متن تکرار می­شوند که واژه­‌های اداره کردن، نظارت داشتن، هدایت کردن جایگزین­های خوبی هستند. در رزومه انگلیسی به عنوان جایگزین واژه Managed، از واژه­‌های Guided، Directed، Facilitated، Mentored و Cultivated استفاده می­شود. همچنین می­توان از واژه­‌های led به معنای هدایت کردن و handled به معنای رسیدگی به یک کار یا موقعیت خاص استفاده کرد.

- واژه ساختن را می­توان با واژه­‌های  طراحی کردن، توسعه دادن یا  شکل دادن جایگزین کرد. در رزومه انگلیسی برای واژه Created جایگزین­های متنوعی همچون Designed، Shaped، Developed یا Fashioned وجود دارد.

- برخی واژه­‌ها شاید معادل آن­ها در رزومه فارسی کاربرد خاصی نداشته­ باشد اما در رزومه انگلیسی می­توان برای نگارش بهتر از آن­ها بهره برد. از جمله واژه­‌های Coached، Facilitated، Represented و یا Assessed.  بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.

برخی از انواع رزومه

رزومه گاهی براساس مهارت (Skills-based) تنظیم می­شود. در این نوع رزومه، تمرکز بر روی مهارت­ها و سوابقی است که با موقعیت درخواستی فعلی مرتبط هستند. از جمله کاربردهای آن برای موقعیت­های شغلی مدیریتی است. گاه نیز رزومه صرفاً براساس ترتیب زمانی (Chronological) تنظیم می­گردد به این صورت که از آخرین تجربه شروع می شود و به ترتیب زمانی به عقب می­رود. راحت‌ترین و رایج‌ترین شیوه تهیه رزومه است و جژئیات در آن ساده و قابل فهم ارائه می­شود.

به منظور داشتن یک رزومه‌­ی خوب، پس از ویرایش رزومه‌­تان، از افراد مورد اعتمادی که تجربه کافی دارند، درخواست خواندن و اظهارنظر کنید. هیچ چیز سریع­تر از اشتباهات تایپی نمی­تواند نظر کارفرما را نسبت به شما منفی کند. بنابراین خودتان چندین بار آن را ویرایش کنید و حداقل از یک نفر دیگر نیز بخواهید که آن را ویرایش و تأیید کند.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری