تاریخ خبر : 1398/02/04 تعداد بازدید : 1898


آموزش گرامر زبان انگلیسی: تفاوت بین at ،in ،on و by

بخش بزرگی از سوالات زبان آموزان در کلاس های زبان انگلیسی، مربوط می‌شود به حروف اضافه (Preposition ها). Preposition ها در زبان انگلیسی انواع و کاربردهای مختلفی دارند و معمولا فرمولی مشخص و منطقی که به ما بگوید کدام کلمه یا کدام فعل با کدام Preposition باید به کار رود وجود ندارد.

از طرف دیگر، بیشتر ما در این مواقع به دنبال دلیل و منطق هستیم و از این که به ما بگویند هر چه در دیکشنری هست را باید حفظ کنیم خیلی خوشمان نمی‌آید.

پس چکار باید کرد؟

یکی از راه‌های موثر رفع این مسئله، ربط دادن حروف اضافه به یک معنا و مفهوم خاص است تا به نوعی توانسته باشیم ارتباطی بین معنای کلمات و فرم گرامری آنها پیدا کنیم.

امروز می‌خواهیم به یکی از رایج ترین سوالات دانشجویان درباره حروف اضافه پاسخ دهیم: تفاوت بین at ،in ،on و by چیست و هر یک باید کجا به کار روند؟ اگر این سوال سوال شما هم هست، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید!

 

قبل از هر چیز، جدول!

به جدول زیر نگاه کنید. چهار حرف اضافه‌ای که به آنها اشاره کردیم همگی در مورد مکان ها، زمان ها و وسایل نقلیه کاربرد دارند.

On In At By

 

ما هم به همان ترتیبی که در جدول آمده درباره تک تک این Preposition ها توضیح خواهیم داد:

حمل و نقل (Transportation):

در این بخش درباره این صحبت می‌کنیم که قبل از کلمات مربوط به وسایل نقلیه باید از کدام حرف اضافه استفاده کرد.

حرف اضافه At قبل از کلمات مربوط به وسایل نقلیه کاربردی ندارد و ما هم این قسمت را در جدول خالی می‌گذاریم.

با On شروع می‌کنیم: حرف اضافه On معمولا درباره یک “سطح” یا “سکو” به کار می‌رود، به این معنی که شما “روی” آن قرار داشته باشید.

به این شکل به موضوع نگاه کنید: وسایلی مثل اتوبوس، قطار یا هواپیما متعلق به شخص شما نیستند و به شکل یک “سطح” هستند که شما باید به همراه افراد دیگر روی آن قرار داشته باشید. به همین علت می‌توان گفت:

.I am on the train

  .She was on an airplane

از طرف دیگر، حرف اضافه In مربوط به وسیله نقلیه “شخصی” شما است. تاکسی هم به نوعی وسیله نقلیه شخصی شما محسوب می‌شود، چون آن را برای خودتان می‌گیرید و معمولا با کسی شریک نمی‌شوید (البته برخلاف تاکسی های خطی در کشور ما). بنا بر این، برای کلمات Car و Taxi یا حتی اسم اتومبیلتان باید از In استفاده کنید.

.Jack is sitting in his Lamborghini

وسایل نقلیه دیگری مثل دوچرخه، موتورسیکلت یا حتی حیوانات چهارپا با وجود اینکه وسیله “شخصی” شما محسوب می‌شوند، باید با حرف اضافه On به کار روند. واضح است که نمی‌توانید “داخل” دوچرخه تان نشسته باشید!

قایق هم از آن وسایلی است که هم می‌تواند عمومی و هم شخصی باشد. پس اگر ثروتمند هستید و قایق شخصی خودتان را دارید، می‌توانید بگویید In my boat و  درباره یک قایق یا کشتی بزرگ با کلی مسافر بگویید On a boat.

حرف اضافه By هم به معنی “به وسیله” است و می‌تواند قبل از هر وسیله نقلیه ای به کار رود.

.They have traveled to countries by their bikes

مکان (Location)

با حرف اضافه At شروع می‌کنیم: At به معنی “داخل” است اما به معنی یک محل دقیق و مشخص. به همین علت، می‌توانیم بگوییم I am at home چون Home برای هر دو طرف صحبت یک مکان دقیق و از پیش تعریف شده است.

بر خلاف At که معمولا با یک نقطه سر و کار دارد، حرف اضافه On به معنی “رویِ” بوده و به یک سطح یا خط مربوط می‌شود. پس هر جا یک سطح گسترده داشتیم چه دیوار، چه کف زمین و چه خیابان، می‌توانیم از حرف اضافه On استفاده کنیم.

.Look at the paintings on the wall

.My apartment is on Palm Street

همانطور که قبل هم گفته ایم، حرف اضافه In به معنی “داخل” است و می‌توان آن را به فضا یا حجم ارتباط داد. پس در هنگام صحبت از اتاق ها، فضاهای بسته و ساختمان ها می‌توانیم از In استفاده کنیم.

 .Andy is in the boss’s room

حرف اضافه By هر وقت در ارتباط با یک مکان استفاده شود، معنی “نزدیک” یا “در کنار” می‌دهد.

.Your desk is over there, by the window

.If he is the man you you are looking for, go stand by him

زمان (Time)

وقتی صحبت از زمان باشد، حرف اضافه At معمولا برای “یک لحظه در زمان” استفاده می شود. به عبارت دیگر، At یعنی سر ساعتِ”. از آنجا “ظهر” یا “نیمه شب” هم در واقع “یک لحظه” هستند، حرف اضافه At را می‌توان بعد قبل از آنها به کار برد.

.Meet me at the restaurant at 10

.The movie starts at midnight

On برای روزها به کار می‌رود. به صورت کلی هر جا کلمه Day را دیدید بدانید که باید از On استفاده کنید. مثل: On Tuesday یا On Christmas Day.

از آنجا که حرف On به روز مربوط است، برای صحبت کردن درباره یک تاریخ مشخص هم باید از On استفاده کنید.

.I was born on July 6th, 1985

نکته بعدی هم این است که در انگلیسی امریکن از عبارت On the weekend و در انگلیسی بریتیش از At the weekend استفاده می‌شود.

بر خلاف موارد قبلی، In به یک “دوره زمانی” مرتبط است نه یک لحظه. وقتی بخواهیم درباره ماه‌ها و سال‌ها صحبت کنیم، باید از In استفاده کنیم.

کلمات Afternoon ،Morning و Evening هم درباره یک لحظه صحبت نمی‌کنند بلکه نمایشگر یک بازه زمانی هستند. به همین خاطر آنها هم باید با In استفاده شوند.

.I usually exercise in the morning 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین مورد هم مربوط به By است. By قبل از قیدهای زمان به معنی “قبل از” است و معمولا وقتی یک مهلت رو به اتمام یا به اصطلاح Deadline در کار باشد استفاده می‌شود.

.I need the reports on my desk by noon

.By the time I arrived, they had already eaten the cake

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. آیا موردی از قلم افتاده است؟ منتظر نظرات شما هستیم!

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری