تاریخ خبر : 1398/01/31 تعداد بازدید : 1298


چطور در کلاس های زبان فعال‌ تر باشیم؟

چه زبان آموز باشید و چه استاد زبان، حتما در کلاس دیده‌اید که یکی از شاگردان نسبت به بقیه کم حرف‌تر است.

این زبان آموز معمولا تمایلی به شرکت در بحث ها ندارد و حتما باید مستقیما از او سوالی پرسیده شود تا چیزی بگوید.

شاید هم این شخص، خود شما باشید.

البته که امیدواریم هیچ زبان آموزی در هیچ کلاسی در چنین شرایطی نباشد، اما اگر شما هم چنین مسئله ای دارید، احتمالا به خود گفته‌اید که:

“من در مورد خیلی از مباحث و موضوعات نظر ندارم! چکار باید بکنم؟ آیا زبان من خیلی ضعیف است؟”

 

“ضعیف بودن زبان” می‌تواند به شکل‌های بسیار متفاوتی تعبیر شود. شاید به اندازه کافی کلمه بلد نیستید و دایره واژگان (Vocabulary) شما محدود است. شاید گرامر شما ضعیف است و به خاطر ترس از اشتباه ترجیح می‌دهید در بحث ها شرکت نکنید. شاید ذاتا آدم کمرویی هستید و به اشتباه کم حرف بودن خود را به حساب ضعیف بودن زبانتان می‌گذارید. و شاید هم درباره موضوع مورد بحث نظر خاصی ندارید و نمی‌دانید چه باید بگویید. 

برای پیدا کردن ریشه مشکل و ارائه یک راه حل عملی، لازم است بدانیم که ارتباط بین دو یا چند نفر به وسیله یک زبان خارجی مثل انگلیسی چطور برقرار می‌شود.

چطور باید به انگلیسی ارتباط برقرار کرد؟

زبان تنها وسیله ارتباطی و انتقال معنا نیست، بلکه عوامل مهم دیگری هم در درک و انتقال مفاهیم تاثیر گذار هستند. در واقع انتقال معنا و بیان آنچه که شما به آن می اندیشید پروسه پیچیده‌ای از لحاظ زبان شناسی است و فاکتورهایی چون اطلاعات، عقیده و ارتباط مناسب نقش مهمی در انتقال موضوع دارند.

در این مقاله کوتاه، چهار فاکتور اصلی ارتباط کلامی که به اصطلاح به آنها LIPR گفته می‌شود را با هم بررسی خواهیم کرد.

زبان (Language):

فارغ از هر بحثی، واضح است که برای یک ارتباط کلامی مناسب ابتدا باید کلامی مشترک داشت. اگر شما به زبان فرانسوی صحبت کنید و شنونده شما مسلط به زبان چینی باشد طبیعتا یک ارتباط مناسب هرگز شکل نخواهد گرفت. اما میزان تسلط شما بر زبان مورد نظر، تنها یکی از فاکتورهای برقراری ارتباط مناسب محسوب می‌شود.

اطلاعات (Information):

میزان اطلاعات شما در مورد موضوعات مختلف، معمولا تسلط شما را در مورد موضوع بالا برده و در نتیجه شما بهتر و مسلط تر صحبت خواهید کرد.

گاهی اگر در مورد موضوعی تسلط قابل قبولی ندارید، شاید مشکل اینجاست که اطلاعات شما بسیار ناچیز است. ببینید به فارسی در مورد این موضوع چقدر می توانید صحبت کنید؟ (امتحان کنید!)

واضح است وقتی که یک بحث در مورد موضوع مورد علاقه و یا رشته تخصصی شما باشد شما با فراغ بال و قدرت بیشتری صحبت خواهید کرد. یکی از راههای افزایش تسلط شما به زبان انگلیسی، افزایش اطلاعات شما نسبت به موضوعات گوناگون از طریق مطالعه آزاد و دیدن فایل های آموزشی در موضوعات مختلف به زبان انگلیسی است.

دید و نظر نسبت به موضوع (Perspective):

تا بحال برای شما پیش آمده که در مورد موضاعات حتی بسیار رایج و بحث برانگیز هیچ عقیده و نظری نداشته باشید؟ به عبارت دیگر خودتان ترجیح داده باشید حرفی نزنید؟

حتی ممکن است درباره آن موضوع مطالعه هم کرده باشید، اما داشتن اطلاعات خام کمکی به شما نکرده است!

چگونه باید نظر ساخت؟ آیا این کار ممکن است؟ اساسا در ذهن همه ما باکس های آماده ای برای ابراز نظر و عقیده وجود ندارد. در نتیجه شما گاهی حتی نظر خودتان را هم نمی‌دانید!

در مورد موضوعاتی چون وضعیت بد اقتصادی یا آلودگی هوا به جز داشتن اطلاعات که هر دو بد یا خیلی بد است نظر واضحی دارید. اما در مورد جنگ داخلی سوریه چطور؟ شما اطلاعات دارید اما شاید نظر دقیقی نداشته باشید.

واقعیت این است که در بسیاری از اوقات، عقیده شما وابسته به عقاید دیگران است. یعنی با شنیدن و مهم تر از آن شما با صحبت کردن متوجه نظر شخصی خودتان می شوید و این یک پروسه روشن و از پیش آماده نیست بلکه پردازشی است که معمولا در لحظه اتفاق می افتد.

اما باید چکار کرد تا بتوان در مورد موضاعات مختلف نظر داشت؟

پاسخ روشن است و کوتاه: صحبت کنید!

با بیشتر صحبت کردن به شکل معجزه آسایی متوجه نظر و عقیده خود خواهید شد. به یاد داشته باشید عقیده شما از قبل آماده نیست بلکه نیاز به ساخته شدن دارد و این اتفاق معمولا در لحظه می افتد. صحبت کردن همچنین باعث می‌شود حرف های دیگران را بشنوید. گوش کردن به افکار و عقاید دیگران، به ساخته شدن نظرات شما کمک بزرگی می‌کند.

ارتباط  اجتماعی و غیر کلامی (Rapport):

علاوه بر زبان، اطلاعات و عقیده، شما به یک فاکتور کلیدی دیگر نیاز دارید که ارتباط دوستانه یا به اصطلاح Rapport نام دارد. گفتگو و تبادل نظر موثر اساسا در یک محیط دوستانه اتفاق می‌افتد. پس قبل از هر چیزی در صحبت های خود به دنبال ایجاد یک فضای دوستانه و سازنده باشید.

 

به عنوان مثال، “دست دادن” یکی از ابزارهای ایجاد یک ارتباط دوستانه است. دست دادن شاید به نظر ما صرفا نشانه ملاقات یک شخص برای نخستین بار باشد، اما در بسیاری از فرهنگ ها نشانه “توافق و نهایی شدن یک معامله” است. Rapport مهم است، برای نمونه اگر فیلم معروف Django Unchained را دیده باشید، می‌دانید که اصرار یکی از طرفین به دست ندادن بعد از معامله، به کشته شدن کلی آدم منجر شد (اگر هم ندیده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتما ببینید)!

دقت کنید شما یک شبه به تمامی این مهارت ها مسلط نخواهید شد. پیشرفت شما در یک پروسه نسبتا طولانی اما بسیار امیدوار کننده اتفاق خواهد افتاد و لذت برقراری یک ارتباط قدرتمند شما را به ادامه این راه امیدوار خواهد کرد.

پیشنهاد ما، شرکت منظم در کلاس های جانبی  موسسه مخصوصا بحث آزاد، TED Talk و TNT است. این کلاس ها نه تنها در یاد گرفتن کلمات و اصطلاحات جدید، نکات گرامری و روان بود مکالمه (Fluency) به شما کمک می‌کنند بلکه در هر چهار مورد ذکر شده در بالا مخصوصا ارتباط و نظر ساختن بسیار موثر هستند.

موفق باشید!

 

 

 

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری