تاریخ خبر : 1397/12/19 تعداد بازدید : 1462


بالا بردن Fluency و Accuracy در زبان انگلیسی

اگر دارید این نوشته را می‌خوانید، به احتمال خیلی زیاد مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستید و کلمات Fluency و Accuracy هم بارها به گوشتان خورده‌اند. اگر هم مطمئن نیستید این دو کلمه به چه معنی هستند، در اینجا توضیح کوچکی داریم:

کلمه Fluency به معنی “روان بودن” است. به باور بسیاری از افراد، توانایی در روان صحبت کردن یا به اصطلاح Fluent بودن، مهم‌ترین مهارت در زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری است.

از طرف دیگر Accuracy یعنی “صحیح بودن”. برای همه ما مهم است که از بهترین واژگان استفاده کرده و بدون اشتباه صحبت کنیم. توانایی صحیح صحبت کردن یا Accurate بودن هم یکی دیگر از دغدغه‌های بسیاری از زبان آموزان است.

حالا سوال اینجاست که Fluency مهم‌تر است یا Accuracy؟ به کدام بیشتر نیاز داریم و بهبود کدام یک را باید در اولویت قرار دهیم؟ روش‌های بالا بردن Fluency و Accuracy در زبان انگلیسی چه هستند؟

 

به سوال اول جواب چندان دقیقی نمی‌توان داد، چون این موضوع بستگی فراوانی به وضعیت فعلی شما و هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی دارد.

در ابتدا بیایید نگاه دقیق‌تری به هر یک از این مهارت‌ها بیندازیم.

Fluency

روان بودن در صحبت یا همان Fluency، یعنی شکل جلو رفتن و میزان کارآمدی شما در هنگام بیان کردن ایده‌هایتان، مخصوصا در هنگام صحبت کردن.

در هنگامی که به شکل روان در حال صحبت هستید، احتمال بروز اشکال مخصوصا ایرادهای گرامری بالا می‌رود، اما به باور بسیاری از کارشناسان این هم بخشی از Fluent بودن است. اشتباه کردن بخشی از صحبت کردن است و تا جایی که بتوانید به راحتی افکار و منظور خود را به مخاطب خود برسانید، وجود چند ایراد گرامری شاید آنقدر هم مشکل بزرگی نباشد.

در محیط‌های حرفه‌ای یا آکادمیک، Fluency یکی از مهارت‌هایی است که به شما کمک می‌کند در ارائه‌ها و بحث‌ها موفق‌تر عمل کنید. Fluent بودن درست به اندازه محتوای صحبت‌های شما ارزش دارد چون روان بودن در صحبت باعث می‌شود بتوانید به راحتی موضوع مورد نظر خود را توضیح داده و حرف خود را به کرسی بنشانید.

بیرون از محیط کلاس یا کار، Fluency باعث می‌شود ارتباط بهتری با انگلیسی زبانان داشته و با آنها کمتر دچار سوء تفاهم شوید.

چطور Fluency خود را بالا ببریم؟

اصلی ترین راه بالا بردن Fluency، هر روز صحبت کردن است. کار دیگری هم که باید انجام دهید این است که در هر فرصت ممکن کلمات و اصطلاحات جدیدی که یاد گرفته‌اید را بدون ترس از اشتباه به کار ببرید. اجازه ندهید که ترس از اشتباه باعث کند شدن شما شود.

مطمئن هستیم که بالا بردن Fluency برای شما خیلی مهم است. به همین خاطر به هفت نکته طلایی برای روان‌ تر صحبت کردن اشاره می‌کنیم:

نکته 1: هدف و استراتژی داشته باشید!

 قبلا هم درباره هدف و استراتژی صحبت کرده‌ایم، پس در اینجا مطلب را طولانی نخواهیم کرد. فقط به طور خلاصه به همین مورد اشاره می‌کنیم که هدف شما باید دقیق و روشن بوده و زمان داشته باشد. برای مثال اگر در سطح B1 مشغول به یادگیری هستید (در آموزشگاه ما، کتاب‌های Four Corners 3 و Four Corners 4)، یک مثال خوب می‌تواند این باشد که “سال بعد همین موقع، در سطح C1 خواهم بود”.

هدف خود را واقع بینانه تعیین کنید. هدف بیش از حد سخت باعث دلسرد شدن شما شده و هدف بیش از حد آسان هم باعث می‌شود برای رسیدن به آن هیچ تلاشی نکنید و باز هم دلسرد شوید.

استراتژی هم یعنی اینکه بدانید در روز یا هفته چقدر باید برای یادگیری وقت بگذارید و چه کارهایی باید انجام دهید!

نکته 2: هر روز تمرین کنید!

 روزی دو بار یا سه بار کلاس رفتن کار خیلی خوبی است، اما اصلا کافی نیست! خوشبختانه، دنیا در سال‌های اخیر کلی تغییر کرده و شما می‌توانید هر لحظه که اراده کنید به کلی محتوای انگلیسی و منابع مختلف یادگیری آن دسترسی داشته باشید.

خواندن هر نوع محتوای انگلیسی در اینترنت تمرین محسوب می‌شود. در ادامه خواهیم گفت چه تمرین‌هایی می‌توانید انجام دهید که در مواقعی که حوصله ندارید هم به درد شما بخورند.

نکته 3: خود را در انگلیسی غرق کنید!

 متن‌های انگلیسی بخوانید. به صحبت‌ها یا آهنگ‌های انگلیسی گوش کنید. برنامه‌ها و فیلم‌های انگلیسی ببینید. هر فعالیتی به زبان انگلیسی به بالا بردن Fluency شما کمک می‌کند. هر فعالیتی.

لازم نیست در ابتدای کار که سطح انگلیسی شما پایین است شروع به فیلم دیدن کنید! فیلم دیدن به زبان انگلیسی خوب است، اما اگر نتوانید فیلم را متوجه شوید از آن لذت نخواهید برد و اگر از فیلم لذت نبرید از آن چیزی هم یاد نمی‌گیرید.

پس سعی کنید محتوایی که به دنبالش هستید را جذاب و متناسب با سطح خود انتخاب کنید.

نکته 4: هدفمند تمرین کنید! 

کار بعدی که باید انجام دهید، تمرین عمدی نام دارد.

در نکته قبلی، به این اشاره کردیم که هر کاری که از آن لذت می‌برید انجام داده و خود را درگیر جزئیات نکنید. اما گاهی هم لازم است که موارد خاصی را با راهنمایی استاد خود به صورت متمرکز تمرین کنید. برای مثال تمرین اتاق رزرو کردن در هتل با استفاده از عبارت‌هایی که یاد گرفته‌اید، تمرین داستان تعریف کردن با استفاده از زمان‌های گذشته یا غیره. این نوع تمرین نیاز به تمرکز خاص روی موضوع داشته و باید با راهنمایی استاد توام باشد.

 نکته 5: از روش TF استفاده کنید.

روش TF که مخفف Tu Fluency است، یکی از کارآمدترین روش‌های تقویت مکالمه، گرامر و واژگان در زبان انگلیسی است.

این روش 4 مرحله دارد:

  • به یک جمله گوش کنید.
  • جمله را تکرار کرده و صدای خود را ضبط کنید.
  • جمله اصلی و صدای خود را با هم مقایسه کنید.
  • سعی کنید جمله‌ خود را به جمله اصلی نزدیک کنید.

این روش به شکل شگفت انگیزی در بالا رفتن Fluency شما تاثیرگذار است. نکته بعدی هم این است که از این روش باید روی جمله‌ها کار کنید، نه کلمات. جدا از این موضوع، همیشه سعی کنید کلمه‌ها را در جمله یاد بگیرید زیرا حفظ کردن تکی کلمات هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

نکته 6: صحبت کردن را تمرین کنید.

اهمیت این موضوع بدیهی است، اما سوال اینجاست که چطور و با چه کسی باید صحبت کرد؟

برای این کار، سه راه وجود دارد:

  • با معلم خود تمرین کنید.
  • دوستان انگلیسی زبان پیدا کنید.
  • در کلاس‌های بحث آزاد شرکت کنید.

صحبت کردن با یک معلم یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک هم صحبت انگلیسی است. معلم هم می‌تواند اشکالات شما را گرفته و هم به حرفه‌ای ترین شکل درباره هر موضوعی که دوست داشته باشید با شما صحبت کند. راه دیگری که پیش پای شماست، پیدا کردن دوستان انگلیسی زبان در اینترنت یا حتی همینجا است که این کار هم به بهبود توانایی Speaking شما کمک فراوانی می‌کند.

ما یکی از هوشمندانه‌ترین راه‌ها برای بالا بردن Fluency، شرکت در کلاس های بحث آزاد یا کلاس های جانبی مشابه آن است. این کار نه تنها شما را وارد یک محیط دوستانه انگلیسی زبان می‌کند، بلکه این ویژگی‌ را هم دارد که در کلاس از راهنمایی‌های یک استاد حرفه‌ای استفاده کنید.

نکته 7: آن قسمتی از انگلیسی را یاد بگیرید که به آن نیاز دارید.

این کار را می‌توانید به دو شکل انجام دهید. وقتی که طبق نکته شماره 3 دارید خود را در انگلیسی “غرق می‌کنید”، به سراغ آن موضوعاتی بروید که مناسب شما هستند. در هنگام “تمرین عمدی” هم روی مهارت‌ها و نوع انگلیسی خاص خودتان تمرکز کنید. برای مثال اگر به دنبال گرفتن آیلتس هستید، تمرکز خود را روی همین قسمت بگذارید و کاری به منابع آزمون‌های دیگر نداشته باشید.

Accuracy

حالا وقت آن رسیده به روی دیگر سکه یا همان Accuracy بپردازیم. Accuracy یعنی توانایی شما در استفاده از واژگان، گرامر و نگارش مناسب؛ از جمله شکل صحیح فعل‌ها، ضمایر و حروف اضافه.

توانایی در استفاده صحیح از فرم‌ها یا به اصطلاح Accurate بودن در جنبه نوشتاری انگلیسی آکادمیک مثل تکالیف درسی یا گزارش‌ها اهمیت بالایی دارد. Accuracy در محیط‌های کاری هم خیلی مهم می‌شود؛ یک ایمیل کاری حاوی حتی یک اشتباه دستوری و نگارشی صدمه شدیدی به اعتبار فرستنده ایمیل و شرکت مرتبط با او خواهد زد.

چطور Accuracy خود را بالا ببریم؟

چند نکته کوچک وجود دارند که با توجه به آنها می‌توانیم تا حد زیادی صحیح‌تر بخوانیم و بنویسیم. با هم مرور می‌کنیم:

حتی انگلیسی زبانان Native هم موقع صحبت کردن یا نوشتن اشتباه می‌کنند. اما در ضمن همیشه در حال رفع اشکالات خود  هستند.

بیش از حد نگران اشتباه کردن‌های خود نباشید، اما به اشتباهات اهمیت دهید و روی آنها کار کنید.

صدای خود را ضبط کنید و هر وقت متوجه اشکالی شدید، آن را درست کنید.

یک دفترچه بردارید و اشتباهات معمول خود را در آن بنویسید. هر وقت که در حال گوش کردن به صدای خود هستید، به دنبال اشتباهات معمول خود بگردید. یک یا چند صفحه از دفتر خود را به اشتباهات متداول خود اختصاص داده و شکل صحیح عبارت‌ها را کنار شکل غلط آنها بنویسید.

از کلمات یا فرم‌های گرامری که روی آنها تسلط ندارید استفاده نکنید مگر آنکه در حال انجام تمرینی باشید که معلم به شما داده است.

سرعت خود را در هنگام صحبت کنترل کنید! بیش از حد سریع صحبت کردن حتما باعث خواهد شد که ضریب اشتباهات شما بالا برود.

بالاخره کدامیک مهم‌تر است؟ Fluency یا Accuracy؟

هر دو مهم هستند.

دلیل اینکه در خیلی بحث ها Fluency و Accuracy در مقابل هم قرار می‌گیرند این است که این دو مثل دو کفه ترازو هستند که با سنگین شدن یکی، آن یکی بالا می‌رود. ولی درست همانند ترازو اگر هر دو کفه به اندازه هم سنگین باشند، تعادل برقرار خواهد شد.

در این نوشته توضیح دادیم که Fluency و Accuracy بالا هر یک کجا کاربرد دارند و راه بهتر کردن آنها چیست. پس همین الان دست به کار شوید!

نام و نام خانوادگی
ایمیل
متن

آموزشگاه زبان های خارجی ایران مهر ایرانمهر گرمسار

اساتید مجرب زبان گرمسار رضا مهاجری